ABB tar hem priset för Bästa Elnyhet för andra året i rad

Tävlingsbidraget doslock av återvunnen plast gick hem både hos den digitala publiken på Elmässan och hos juryn.

Elmässan delar årligen ut pris under kategorin ”Bästa Elnyhet” under pågående mässa i oktober. I år uteblev mässan, men den prestigefyllda tävlingen genomfördes istället digitalt. Vinnare blev ABB för användningen av återvunnen plast i tillverkningen av lock till installationsdosor.

Elmässans motivering lyder: Denna produkt är en utveckling som främjar miljön. ABB har lyckats välkomna cirkulär ekonomi till elbranschen med smarta medel och genom omställningen också reducerat koldioxidavtrycket med över 36 000 kilo per år. Ett tydligt initiativ som vi hoppas kan motivera och inspirera fler i branschen att ta ett steg i rätt riktning för klimatet!

Sören Kling, produktchef för installationsprodukter på ABB, är mycket glad och stolt över vinsten. "Det är naturligtvis jätteroligt att vi vann i år igen, och denna gång med en produkt som bidrar till en cirkulär ekonomi. Vi är väldigt stolta över att ABB tagit fram produkter som minskar koldioxidavtrycket. Nu hoppas vi att fler andra tillverkare också kommer igång med att använda återvunnet material i sina produkter. Detta är en bra bit på väg på resan mot det hållbara samhället."

På frågan varför han tror att just denna produkt vann svarar Sören: "Miljön är något som berör oss alla och när ABB nu lanserar en produkt som gör skillnad, så tror jag att många röstade på oss för att få fram budskapet med att miljön är viktig."

Flera miljoner installationsdosor tillverkas årligen i ABB:s fabrik i Borgå i Finland. Under 2020 har en övergång skett till att börja tillverka lock till apparat-, tak-, kopplings- och spisdosor av returplast insamlat i Norden. Genom att använda återvunnen plast förväntas det totala koldioxidavtrycket minska med 36 000 kg per år. Detta motsvarar cirka 45 år av en person i Nordens genomsnittliga energikonsumtion av värme.

Förra året vann ABB kategorin för Bästa Elnyhet på Elmässan med sin nya kabelavlastare för installationsdosor.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson