ABB tar hem stororder på Transanatoliska naturgasledningen

2015-12-15 - Uppdraget handlar om att leverera integrerade programvarulösningar för telekom- och styrsystem som ska hjälpa till att övervaka, säkra och kontrollera en 1 850 km gasledning.

ABB har vunnit en stororder på den 1 850 km långa Transanatoliska naturgasledningen (TANAP, Trans-Anatolian Natural Gas Pipeline), som ska leda naturgas från Azerbajdzjan till Europa via Georgien och Turkiet. ABB har anlitats för att leverera infrastrukturen för styrning av gasledningen så att driften ska kunna löpa säkert, smidigt och tillförlitligt under hela ledningens livstid. ABB undertecknade avtalet för TANAP och ordern kom in under det fjärde kvartalet. Detta är en av de största och viktigaste orderna innehållande styrsystemet 800xA under 2015. 800xA levereras från Control Technologies inom division Process Automation i Sverige.

Projektet är värt 11 miljarder USD och gasledningen kommer att knyta samman två andra ledningar: Sydkaukasusledningen vid Turkiets gräns mot Georgien och den Transadriatiska ledningen vid gränsen mot Grekland. Gasen kommer levereras från gasfältet Shah Deniz 2 i Kaspiska havet, och ledningen kommer att ansluta till det europeiska gasnätet i Italien. TANAP kommer att korsa hela Turkiet och den kommer att utgöra centralsektionen av Södra gaskorridoren, som är värd 45 miljarder USD och kommer att ingå i Europas framtida strategiska energiinfrastruktur.

ABB kommer att leverera styrsystem, telekomlösningar, övervakningsteknik, säkerhetssystem och fiberoptiska kablar för att överföra data längs ledningarna. Ledningen kommer att styras och automatiseras via ABB:s världsledande processautomatiseringssystem System 800xA. Programvarulösningarna kommer att integrera driftövervaknings- och datainhämtningssystemen (SCADA) samt telekomfunktioner som styr gasflöden och hittar läckor. De kommer även att möjliggöra kameraövervakning i säkerhetssyfte.

ABB har bevisat att man är rätt leverantör för projektet genom sina leveranser av programvarulösningar till många liknande projekt, inklusive Sydkaukasuslänken och Ceyhanledningen mellan Baku och Tbilisi, som knyter ihop Azerbajdzjan med Medelhavet. Allt som allt kommer mer än 4 500 km gasledning i regionen att styras med hjälp av infrastrukturen i ABB:s System 800xA, vilket innebär att systemet kommer att hantera omkring 5 % av Europas gasbehov på årsbasis.

”Teknisk innovation och en position i den tekniska frontlinjen är hörnstenar i ABB:s strategi Next Level. ABB:s ledande automationssystem System 800xA och de integrerade telekomlösningarna kommer att se till att TANAP kan driva ledningen säkert och pålitligt över mycket stora avstånd från många olika platser”, säger Peter Terwiesch, global chef för ABB:s division Process Automation.

TANAP är ett företag som är bildat för detta särskilda syfte och har SOCAR från Azerbadzjan, BOTAS från Turkiet och BP som aktieägare.

ABB:s ledning för projektet kommer att vara ett samarbete mellan ABB i Turkiet och ABB i Storbritannien.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom industri, energi, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef