ABB tar hem transformatororder i Saudiarabien värd 14 miljoner dollar

Transformatorer ska stärka elförsörjningen runt Riyadh och centrala regionen

2014-09-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 14 miljoner dollar av Saudi Electricity Company (SEC), Saudiarabiens statliga energiföretag.

ABB ska bland annat leverera krafttransformatorer, shuntreaktorer och stationstransformatorer. Dessa ska ingå i ett ställverk för kraftöverföring från ett nytt kombikraftverk under uppförande som ska stärka elförsörjningen till huvudstaden Riyadh och den omgivande centrala regionen. Shuntreaktorerna kommer från ABB i Ludvika.

”Med hjälp av dessa högteknologiska transformatorer och shuntreaktorer kommer elkraft att kunna överföras tillförlitligt och effektivt för att täcka det växande elbehovet i regionen”, säger Markus Heimbach, chef för ABB:s verksamhet Transformers inom divisionen Power Products.

Saudiarabien står inför en ökande efterfrågan på elkraft till följd av ökad befolkning och industriell tillväxt inom främst olja, gas och petrokemi. Landet har en ambitiös plan att mer än fördubbla sin kraftproduktion från nuvarande knappt 60 gigawatt (GW).

Transformatorer är viktiga komponenter i elnät, som möjliggör effektiv och säker omvandling av el mellan olika spänningssystem. ABB:s transformatorportfölj omfattar krafttransformatorer för upp till 1 200 kilovolt, torra och oljeisolerade distributionstransformatorer samt traktions- och specialtransformatorer såväl som tillhörande servicetjänster och komponenter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier samt inom transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef