ABB tar order värd 30 miljoner dollar för att öka tillförlitligheten i Saudiarabiens elnät

Uppgradering av FACTS-teknik ska förbättra spänningsstabiliteten och stärka överföringsnätet

2014-03-05 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 30 miljoner dollar på uppgradering av FACTS-system i Saudiarabiens östra region. Beställare är Saudi Electricity Company (SEC), landets ledande kraftbolag. Ordern bokades i fjärde kvartalet 2013.

ABB ska uppgradera två 380 kilovolts SVC-enheter (Static Var Compensators) i de befintliga transformatorstationerna Shedgum och Faras, cirka 300 kilometer öster om Riyadh. SVC-enheterna ska arbeta parallellt med annan SVC-utrustning och generatorer i absolut närhet och hjälpa till att kompensera för den reaktiva effekten för att begränsa tillfällig överspänning och motverka instabilitet vid låg belastning. Projektet ska enligt plan vara slutfört 2016.

ABB i Ludvika ska leverera tyristorventiler, kontroll systemen kommer från ABB i Västerås och kylsystemen från ABB i Landskrona.

"Uppgraderingarna av SVC installationerna kommer att göra det möjligt för fastighets- och industrikunder i området för att dra nytta av en mer tillförlitlig leverans av el och förbättrad elkvalitet", säger Per Eckemark, chef för ABB:s division Power Systems i Sverige.“ Förutom att jämna ut spänningsvariationerna, kommer de också bidra till att minska risken för strömavbrott”.

SVC-enheter är en del av ABB:s teknik FACTS (flexibel överföring av växelström) som stärker kapaciteten och flexibiliteten i kraftöverföringssystem och bidrar till utvecklingen av smarta elnät. SVC-installationer kompenserar för den reaktiva effekten i elnät och bidrar därigenom till att öka kraftflödet och samtidigt upprätthålla tillförlitlighet och stabilitet i elnätet.

FACTS-lösningar bidrar till att mer elkraft kan nå elkunderna via befintliga överföringssystem. Det innebär lägre investeringskostnader och snabbare installation än det traditionella alternativet att bygga nya kraftverk och kraftledningar, med mindre miljöpåverkan som ytterligare en fördel. De hjälper också till att stabilisera spänning och frekvens, vilket leder till effektivare elnät. ABB är en världsledande leverantör inom det växande FACTS-området med mer än 800 levererade installationer över hela världen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef