ABB tecknar servicekontrakt med QGC värt 33 miljoner dollar

Uppdraget ska bidra till att höja produktiviteten och driftsäkerheten vid världens första projekt för omvandling av flytande kolgas till flytande naturgas – Queensland Curtis LNG

2013-11-19 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tecknat ett långsiktigt serviceavtal (LTSA) med QGC, ett helägt dotterbolag till BG Group, för att tillhandahålla planerat och akut underhåll vid upp- och mittströmsanläggningarna vid projektet Queensland Curtis Liquefied Natural Gas (QCLNG). Projektet är beläget i Queensland, Australien och är världens första för att omvandla kolgas till flytande naturgas (LNG).

Kolgas är naturgas som utvinns ur kolskikt. Den ger samma energimängd som kol men genererar 40 procent lägre koldioxidutsläpp. QCLNG är ett prioriterat projekt för QGC eftersom det berör prospektering och utveckling i södra och centrala Queensland. Uppströmsanläggningen sträcker sig tvärs över Surat Basin, där kolgasen samlas upp och transporteras längs en 540 kilometer lång markgrävd rörledning till LNG-anläggningen på Curtis Island, nära Gladstone.

Kontraktet är värt 33 miljoner dollar över fyra år, med potentiell förlängning i upp till tio år. ABB ska leverera heltäckande underhållsservice inklusive ett fast team på plats för underhåll av ABB:s Automationsystem 800xA med integrerade kontroll och säkerhetssystem. Servicekontraktet täcker också reservdelsförsörjning av QCLNG:s uppströmsanläggning för insamling och transportering, såväl som mittströmsanläggningen för omvandling till LNG och export.

”Det här viktiga kontraktet bekräftar vår starka och långvariga relation med QGC, en av våra främsta kunder”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. Vi är stolta att få fortsätta arbeta för detta viktiga olje- och gasprojekt, och en av våra viktigaste prioriteringar blir att hjälpa vår kund att nå sitt produktionsmål på ett problemfritt sätt.”

ABB fick 2011 en order av QGC värd 58 miljoner dollar, då som huvudleverantör av integrerade automations-, säkerhets- och telekommunikationssystem med tillhörande utrustning för projektets uppströmsanläggning.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations:
Thomas Schmidt; Antonio Ligi
(Zurich, Switzerland)