ABB utökar samarbetsportföljen med lanseringen av SafeMove2

2016-09-14 – ABB har nöjet att presentera lanseringen av SafeMove2, den senaste generationen av ABB:s säkerhetscertifierade programvara för robotövervakning.

SafeMove2 ger större flexibilitet, utrymmesbesparingar och branschledande driftsättningsverktyg för ökad produktivitet till en lägre total investeringskostnad. Allt detta tillsammans med oöverträffad säkerhet gör ett närmare samarbete möjligt mellan robotar och personal. Liksom sin föregångare innehåller SafeMove2 ett antal avancerade säkerhetsfunktioner, däribland säkra hastighetsgränser, övervakning av säkert stillastående, säkra axelintervall och övervakning av position och orientering.

”För att vara effektiva måste robotarna kunna röra sig i de hastigheter som passar den givna tillämpningen. I höga hastigheter kan det innebära en möjlig fara för personer som arbetar i närheten. Tidigare har man använt staket eller burar för att skilja människa och maskin åt i ett försök att hålla dem utom fara”, säger Dr. Hui Zhang, chef för Product Management, ABB-enheten Robotics. ”Med SafeMove2 kan robotar och operatörer arbeta närmare ihop genom att begränsa robotrörelserna till precis vad som behövs för en viss tillämpning.”

SafeMove2 förenklar produktionsscenarion och innehåller verktyg som snabbar på arbetsflödet för driftsättning för snabbare installation och validering. SafeMove2 innefattar också anslutning av säkerhetsfältbuss i ABB:s IRC5-familj av robotstyrenheter samt styrenheterna IRC5 Single, Compact och Paint. SafeMove2 med sina många förbättrade samarbetslösningar är en del av Internet of Things Services and People, ABB:s benämning på en alltmer uppkopplad industri. ABB fortsätter förändra hur världen ser på tillverkningsautomatisering med ett antal nyskapande lösningar och tjänster som hjälper våra kunder uppnå fördelarna hos framtidens fabrik redan i dag.

Om ABB Robotics
ABB är en ledande leverantör av industrirobotar och tillhandahåller även robotprogramvara, kringutrustning, modulära tillverkningsceller och service för tillämpningar som svetsning, hantering, montering, målning och ytbehandling, plockning, packning, palletering och maskinbetjäning. Viktiga marknader inkluderar bilindustrin, plast- och metalltillverkning, gjuteriindustrin, elektronikindustrin, tillverkning av verktygsmaskiner samt läkemedels- och livsmedelsindustrin. Ett tydligt fokus på lösningar hjälper tillverkare att förbättra sin produktivitet, produktkvalitet och säkerhet i arbetsmiljön. ABB har installerat mer än 250 000 robotar över hela världen. Alla produkter från ABB-enheten Robotics levereras och servas fullt ut av Robotics globala sälj- och serviceorganisation på över 100 platser i 53 länder. Mer information hittar du på www.abb.com/robotics.

Om ABB
ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Joakim Rosenqvist, försäljningschef, Robotics