ABB utser Claudio Facchin, chef för ABB i norra Asien, till medlem av koncernledningen och ansvarig för Power Systems

Globalt erfaren ledare inom ABB:s systemverksamhet tar över som divisionschef i december

2013-11-18 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har utnämnt Claudio Facchin till medlem av koncernledningen med ansvar för divisionen Power Systems från 1 december 2013. Han efterträder Brice Koch som efter en övergångsperiod lämnar ABB den 15 januari 2014, såsom tidigare meddelats.

Under de senaste fyra åren har Claudio Facchin lett ABB:s affärsverksamhet på de stora marknaderna Kina, Japan och Sydkorea. Under denna tid har han levererat solid lönsam tillväxt genom ökad bearbetning av befintliga och nya kundsegment samt utveckling av produkter anpassade för lokala marknadsbehov. Han har spelat en avgörande roll för den framgångsrika tillväxten av ABB:s serviceverksamhet och det ökade samarbetet tvärs över ABB:s hela produktportfölj i denna viktiga tillväxtregion. Hans efterträdare i Asien kommer att presenteras inom kort.

Innan Facchin flyttade till Kina 2010 var han globalt ansvarig för affärsenheten Substations systems, inom divisionen Power Systems, från 2004 till 2009 och för den globala serviceenheten inom kraftverksamheten från 2002 till 2004. Han är italiensk medborgare och började vid ABB 1995 i Italien, där han hade ledande befattningar inom försäljning, projektledning och service inom kraftverksamheten.

”Claudio är en erfaren ledare med en imponerande global meritlista och en sann lagspelare”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”I sina roller i Asien och globalt för Substations systems har han visat sin förmåga att driva lönsam tillväxt genom att bygga på samverkan och starka relationer med kunder, samtidigt som han har ansvarat för genomförandet av många storskaliga kraftprojekt. Med dessa meriter och hans utpräglade känsla för olika kulturer är han väl skickad att ta över ledarskapet för Power Systems.”

Facchin tog examen i maskinteknik vid Politecnico di Milano, Italien, 1989. Från 1990 till 1994 arbetade han i Frankrike för Trane Co. samt Valeo SA i ett antal operativa befattningar, såväl som inom marknadsföring och försäljning.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations:
Thomas Schmidt; Antonio Ligi
Switzerland: Tel. +41 43 317 6568
media.relations@ch.abb.com

ABB Group Investor Relations:
Switzerland: Tel. +41 43 317 7111
investor.relations@ch.abb.com