ABB utser Karolina Lindén till Årets Teknolog 2013

Karolina Lindén från Lunds Tekniska Högskola är Årets Teknolog 2013. Utmärkelsen delades ut under Nordens största event inom Employer Branding, Universum Awards, på Berns Salonger den 13 mars. Priset delas ut av teknikföretaget ABB.

Karolina Lindén utnämns till Årets teknolog för sitt genuint brinnande intresse för teknikens plats i vårt globala samhälle och för hennes starka vilja att förändra världen till det bättre. Karolina har medvetet valt en studieväg som kombinerar teknologi och humanism, för att på bästa sätt förstå världen och angripa dess problem.

Hon har redan breda erfarenheter från att agera och leda i mångkulturella sammanhang och visar ett moget och ödmjukt förhållningsätt både till tekniska problem och människor i hennes omgivning.

”Karolina delar med entusiasm med sig av sina visioner om att få vara en del av teknikens möjligheter till positiv påverkan på människa och samhälle. Vi vill på detta sätt uppmärksamma Karolina Lindén och tilldelar henne utmärkelsen Årets teknolog 2013”, säger Åsa Jackson, kvällens prisutdelare och personaldirektör för ABB Sverige.

”Det känns stort, särskilt när det kommer från ett så välrenommerat företag som ABB. Extra roligt känns det att de har uppmärksammat mitt intresse för både teknik och humaniora och hur de samverkar. Jag tror att just kombinationen mellan de två är nödvändig för att lösa de problem som vi står inför i världen”, säger Karolina Lindén som läser industriell ekonomi vid Lunds tekniska Högskola.

Priset består förutom utmärkelsen även av en studieresa som i år går till ABB:s kabelfabrik i Huntersville, USA.

För tolfte året i rad anordnades Universum Awards av företaget Universum. Priset Årets Teknolog delas sedan 2007 ut av teknikföretaget ABB.

ABB rakt upp till andra plats
Även ABB fick ta emot pris under Universum Awards. Då Sveriges teknologstudenter får ranka sina framtida ideala arbetsgivare hamnar ABB på andra plats, endast Google kommer före. Det innebär att ABB tar ett rejält kliv jämfört med 2012 då ABB placerade sig på femte plats.

”Det är oerhört glädjande och hedrande att få ta emot detta bevis på att ABB är i framkant bland teknologerna”, säger Åsa Jackson, personaldirektör vid ABB Sverige.

ABB Sverige (www.abb.se) har 8 950 medarbetare och finns på mer än 30 orter. Företaget är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 200 medarbetare och Ludvika med cirka 2 700 medarbetare.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 145 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef