ABB visar senaste nyheterna på Elfack

2017-04-03 - På Elfack-mässan i Göteborg den 9-12 maj visar ABB de senaste lösningarna inom elkrafts-, lågspännings- och serviceområdet. Vi finns i monter B04:22.

Nyheter Elkraft
Elfack 9-12 maj i Göteborg, monter B04:22

Digital teknik, kommunikation och standarder driver utvecklingen av något nytt – digitala kontrollanläggningar.

Genom att ersätta kopparledningar med fiberoptik kan ABB bidra till att skapa grunden till automatiserade digitala kontrollanläggningar. Med hjälp av standarden IEC61850 öppnas stora möjligheter att koppla samman ABB:s produkter med utrustning från andra leverantörer som finns i en elkraftsanläggning. Fördelarna är många med en digitaliserad anläggning. Den här typen av teknik gör det möjligt att utnyttja nätet bättre och smartare eftersom sensorer i stationen bland annat optimerar underhållsinsatserna. Det innebär även en längre resursanvändning, mindre material och färre jobb på sajt. Vi berättar mer om detta på Elfack-mässan.

RIO600 – detektering av jordfel med hög precision i alla elnät

I/O-fjärrenheten RIO600 introducerar en unik felindikering. Genom att använda sig av ABB:s admittansbaserade multifrekvensalgoritm för detektering och indikering av jordfel kan RIO600 nu detektera alla typer av jordfel med hög noggrannhet oberoende av distributionsnättyp. Ett efterlängtat genombrott speciellt för kompenserade och isolerade elnät där precis och selektiv jordfelsdetektering är en utmaning.

AirPlus ett nytt isolermedie

ABB presenterar ställverk med nya isolermediet AirPlus. Detta är ett isolermedie som innebär mindre miljöpåverkan än konventionell teknik. Den fluoroketonbaserade gasblandningen (AirPlus) har utvecklats för ställverksapplikationer i samarbete med 3M. På Elfack presenterar ABB två ställverk med detta isolermedie, ZX2 AirPlus och SafeRing AirPlus.

TXpertTM – världens första digitala distributionstransformator

Den integrerade sensors- och övervakningstekniken i ABB:s nya TXpert™-transformator tillhandahåller intelligens för att maximera tillförlitligheten, optimera drift- och underhållskostnaderna samt förvalta tillgångarna på ett effektivare sätt. Den senaste innovationen bygger på det digitala erbjudandet ABB Ability™ som använder sig av molntjänster och uppkopplade enheter för att generera information åt ett stort antal olika kundsegment.

Arctic för trådlös kommunikation

ABB har ett komplett program för att automatisera elnätet. På Elfack premiärvisas Arctic, ABB:s nya produktfamilj för trådlös kommunikation. Arctic gör det möjligt att övervaka och styra lokalnät med GPRS-kommunikation som bas. I produktfamiljen finns trådlösa gateways, trådlösa protokollomvandlare, trådlösa I/O:s och servrar. Genom att kombinera dessa kan ett tillförlitligt, kostnadseffektivt kommunikationssystem byggas för olika applikationer.

ELK 04 – gasisolerat ställverk upp till 145 kV

Det här blir första gången ABB visar upp detta 145 kV gasisolerade ställverk på Elfack och första leveransen är på gång att driftsättas hos Lidköping Elnät.

ELK-04 är den idealiska lösningen för tillförlitlig energifördelning upp till en märkspänning på 145 kV. Dess kompakta design baserad på några få byggstenar med standarddimensioner, erbjuder en liten plats och enkel användning med höga prestanda. Alla funktionella moduler är testade enligt rådande internationella standarder (IEC/ANSI). ELK-04 erbjuder hög flexibilitet för att optimera stations layouter och samtidigt minska kostnaderna för drift och underhåll.

Nyheter Lågspänning

Kompaktstartare för mindre motorer
- Minimala installationsmått, minimal installationstid

ABB:s elektroniska kompaktstartare HF-serien passar mindre motorer i till exempel pappersmaskiner, transportband eller verktygsmaskiner och är endast 22,5 mm bred. Sparar plats i kapslingen, i synnerhet vid gruppmontering. Separat överlastskydd behövs inte och anslutningstiden har förkortats. Även om den är kompakt ingår direktstart, reverserande start, motoröverlastskydd och nödstopp. Upp till 3 kW/400 V.

Aluminiumkapslade säkerhetsbrytare som klarar tuffa förhållanden

De nya aluminiumkapslade lastfrånskiljarna i OTA-serien är frontmanövrerade och har hög kapslingsklass, IP65, för krävande förhållanden - inomhus eller utomhus. Finns från 16A till 560A. EMC-godkända.

Högpresterande strömförsörjning med CP-C.1 spänningsaggregat

ABB:s nya och mest avancerade spänningsaggregatserie. Hög verkningsgrad, tillförlitlighet och funktionalitet för de mest krävande förhållanden. 50 % inbyggd kraftreserv och arbetar med upp till 94 % effektivitet. Med överhettningsskydd och aktiv strömfaktorkorrigering.

Länge leve motorn! – med UMC motorkontrollskydd

Med hjälp av motorkontrollskyddet UMC (Universal motor controller) i ny generation 100.3 kan du förlänga livslängden på din motor. ABB lanserar UMC 100.3 för olika ställverkskoncept samt i ett MNS ställverk. MNS erbjuder lösningar för intelligenta ställverkssystem som använder fristående mikroprocessor-baserade skydd som byggs in i ställverksmodulerna, i stället för traditionella överströmsskydd.

Blixtsnabb information om ljusbågar direkt i ditt övervakningssystem

ABB:s ljusbågsvaktsystem TVOC-2 är en oöverträffad optisk ljusbågsskyddsenhet. Nu kan du integrera statusinformation om TVOC-2 i ditt övervaknings-/informationssystem med hjälp av display med integrerad kommunikationsmodul till Modbus RTU. Kommunikationsmodulen ger kontinuerlig statusinformation i realtid.

Fjärrstyrd övervakning av elförbrukningen
Information från effektbrytaren direkt till din smartphone

BB Ability™ Electrical distribution control system överför information från effektbrytaren Emax 2 till en molnplattform som i sin tur ger information för avancerad övervakning och diagnostik. Elförbrukning, energikostnader och händelser övervakas och analyseras konstant via en smartphone, surfplatta eller dator.

Tmax XT adapterplatta ger flexibilitet i distributionssystemet
- Säker, snabb och enkel installation

Kabeldon IP-system består av ett unikt beröringsskyddat skensystem som nu kompletterats med Tmax XT adapterplattor, utformade för enkel montering av effektbrytare Tmax XT i Kabeldon IP-distributionsnätet. Adapterplattorna passar alla Kabeldon fasskenor och kapslingar. Ingen plug-in-sockel behövs. Uppfyller krav enligt SS-EN 60947-2. Kapslingsklass IP2X.

Mer information: www.abb.se/lagspanning

Nyheter Service

Emax 2 för direkt ersättning av Megamax F1/F2

På Elfack demonstrerar ABB Service en ny typ av ersättningsbrytare för direkt ersättning av äldre Megamax effektbrytare F1/F2.

Den nya brytaren levereras med en fabriksmonterad konverteringssats vilket innebär att en toppmodern intelligent Emax 2 kan installeras i Megamax fasta kassett under ett normalt driftstopp, samtidigt som resterande ställverk bibehålls.

”Bytet går väldigt snabbt och kan göras under ett normalt underhållsstopp. Resultatet blir en betydligt säkrare drift med bibehållen hög personsäkerhet”, säger Anders Cullbrand, säljare på Service.

myABB för överblick i din anläggning
Webbportalen myABB är din personliga direktkanal till ABB där du snabbt och enkelt kan se livscykelstatus för dina installationer, beställa reservdelar, läsa manualer och serviceprotokoll och mycket mer. myABB utökas med nya tjänster kontinuerligt och på Elfack visar vi de senaste funktionerna för att övervaka installationer i realtid.

Mer information: http://new.abb.com/se/service/myabb-planera-ditt-underhall

Power Grids