Athmanatha Sharma ny finansdirektör för ABB Sverige

2014-09-03 – Athmanatha (Athma) Sharma blir ny finansdirektör för ABB Sverige från och med den 1 oktober 2014.

Han ersätter Lena Andersson som utsetts till finansdirektör för ABB Storbritannien med start den 1 november 2014. Lena Andersson kommer att fortsätta i sin roll som regionansvarig finansdirektör för Norra Europa.

Athma Sharma är auktoriserad revisor från Institute of Chartered Accountants i Indien och har även en kandidatexamen i handel från universitetet Madurai Kamaraj. Han är indisk medborgare och har arbetat på ABB sedan 1989 i olika befattningar, bland annat som bolagscontroller, lokal divisionscontroller, koordinator för kundfokus i Indien, samt varit chef för koncernfunktion Corporate Control i Zürich, Schweiz. I sin senaste roll var han controller för den globala affärsenheten Medium Voltage Products inom division ABB Power Products.

I sin nya roll kommer Athma Sharma lokalt att rapportera till Johan Söderström, vd för ABB Sverige, samt ingå i ledningsgruppen för ABB Sverige.

”Vi är väldigt glada över att välkomna Athma till den svenska verksamheten. Med sin gedigna globala erfarenhet av finansfrågor inom ABB-koncernen kommer han att bli en god tillgång till vårt team. ABB är ett spännande, globalt företag med teknik i världsklass och jag ser fram emot att fortsätta utveckla den svenska verksamheten vidare tillsammans med Athma”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige. ”Vi vill också tacka Lena Andersson för ett mycket bra arbete och önskar henne lycka till i sitt nya jobb inom ABB”.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

I Sverige har ABB cirka 9 200 medarbetare och finns på 30 orter. Svenska ABB är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 300 medarbetare, Ludvika med cirka 2 800 medarbetare och Karlskrona med cirka 800 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef