Fortsatt stabil utveckling för ABB Sverige 2013

2014-02-13 – ABB Sveriges intäkter ökade med 3 procent och uppgick till 34,7 miljarder kronor 2013 och orderstocken är fortfarande på en hög nivå. Orderingången för den svenska verksamheten minskade beroende på att antalet stora order var färre jämfört med 2012 i och med att många kundprojekt har skjutits framåt i tiden. Exportförsäljningen svarade för cirka 80 procent av den totala orderingången för ABB Sverige.

Antalet anställda ökade från 8 950 medarbetare till 9 200. ABB Sverige fortsätter att rekrytera inom vissa tillväxtområden.

”ABB:s svenska verksamhet har en god lönsamhet. Som tidigare kommunicerats har resultatet påverkats negativt av främst stormrelaterade projektkostnader inom divisionen Power Systems. I princip alla enheter i den svenska verksamheten åstadkom en bra lönsamhet 2013 på en mycket tuff marknad. Vår serviceverksamhet har visat en fortsatt fin resultatutveckling under 2013 och följer den strategiska planen”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

”Vi är fortsatt ödmjuka kring osäkerheten i världsekonomin och arbetar hela tiden med att öka vår konkurrenskraft och vara nära våra kunder. Vi har starka drivkrafter för vårt erbjudande och fortsätter att investera i forskning, teknikutveckling, produktion och kompetensförsörjning”.

Viktiga händelser under 2013

Kraftdivisionerna

Divisionen Power Products visade en mycket stark resultatutveckling. Dock minskade orderingången, främst beroende på att divisionen förra året tog in en större order på transformatorer till North East Agra-projektet i Indien.

I första kvartalet bokades den femte 800 kV UHVDC-ordern i Kina (Xiluodu) för transformatorer, till ett värde av cirka 73 miljoner dollar. Samma kvartal bokades också HVDC-projektet Celilo med drygt 63 miljoner dollar.

Försäljningen av högspänningsbrytare ökade på den tyska marknaden i linje med ABB:s strategi. Dessutom tecknades för första gången ett ramavtal för shuntreaktorer till den franska kraftbolagskunden RTE.

Power Transformers tog hem en större order till Ringhals på reaktorer, och det tecknades även ett avtal med kunden TVO i Finland på GSU (generator step-up)-transformatorer.

ABB:s vinstvarning i januari 2014 härrör sig till divisionen Power Systems resultat och storm-relaterade projektkostnader.

De flesta enheterna inom divisionen visade dock en positiv resultatutveckling 2013.

Antalet stora projekt som avgjordes under 2013 var lågt och en hel del projekt har förskjutits till 2014 och framåt.

Intressanta order:

• ABB tar hem      en betydande order från den nederländska-tyska kraftoperatören TenneT på      en AC-kraftöverföringslänk som ska ansluta den havsbaserade      vindkraftsparken Sandbank 24 till den havsbaserade HVDC-omriktarstationen      SylWin alpha.
  • ABB tar hem      en FACTS-order, värd 60 miljoner dollar, från kraftbolaget Hydro-Québec,      Kanadas ledande kraftbolag, för att uppgradera viktiga delar av sitt      system för ultrahögspänningsnät som transporterar ren vattenkraft från      norra till södra Quebec.
  • Serviceorder      på 75 MUSD för uppgradering av tre omriktarstationer för högspänd likström      (HVDC). Beställningen kommer från kraftbolaget Hydro-Québec i östra Kanada      och National Grid, kraftbolaget i New England, USA.
  • ABB har      tagit hem en order värd 20 MUSD för att leverera paketlösningar för två      nya och uppgradering av nio transformatorstationer i två regioner i      Mozambique. Detta är en del av ett initiativ som bygger på att expandera      och stärka det regionala kraftnätet.
  • Ventyx, an      ABB company, släppte i april 2013 nyheten att världsledande det energibolaget      E.ON har valt Ventyx IT-lösningar för koncernens smarta elnät i Sverige.

Automationsdivisionerna

För divisionen Discrete Automation and Motion blev både orderingången och intäkterna bättre än föregående år.

Robotics har överträffat förväntningarna vad gäller fakturering och resultat. Under 2013 lanserades den sjunde generationen robotar till bilindustrin, IRB 6700, och redan i samband med lanseringen fick enheten den första stora ordern. Andra intressanta robotorder gick till AB Volvo, Volvo Cars och BMW.

Orderingången till lågspänningsverksamheten var tillfredställande.

Divisionen erhöll en order värd 4,4 miljoner dollar på traktionsmotorer från Bombardier under 2013. Motorerna ska användas av Storstockholms Lokaltrafik (SL) och kom i Q4.

Verksamheten för stora Motorer och Generatorer erhöll signifikanta order under andra halvåret från kunder inom segmenten gasturbin, geotermisk energi och luftseparering.

Svensk försäljning för divisionen uppvisade en tillväxt under 2013.
Intressanta order gick till bland andra LKAB och Kellve.

För divisionen Low Voltage Products blev 2013 ett bra år med förbättrad vinstnivå men oförändrad orderingång.

Under året lanserades många nya produkter på den svenska marknaden. Dessa är utvecklade både av ABB Sverige och systerenheter i andra länder.

Intressanta händelser:

• Divisionens nya produkt, mjukstartare för elmotorer (PSE), har drivit tillväxten till ny högsta nivå.
  • Divisionens stora utvecklingsprogram för elmätare har framgångsrikt avslutats. Ett komplett erbjudande av elmätare för energieffektivitet och kostnadsfördelning är nu lanserat.
  • Elektronikstyrda kontaktorer med AF-teknologi nu tillgängliga i alla storlekar. Klarar spänningsfall bättre, kan lagerhållas med färre varianter och ger lägre energiförbrukning. Betydande investeringar har gjorts i produktionsanläggningen i Västerås för att slutföra dessa projekt.

Divisionen Process Automation har trots den tuffa marknaden lyckats upprätthålla en god vinstnivå.

Affärsenheten för gruvor visade en rekordhög orderingång och kranautomation har fortsatt på en bra nivå efter förra årets rekordnivå. Bland beställningarna för året kan nämnas ett antal större kranautomationsprojekt till USA, Korea och Centralamerika. ABB förstärkte sin marknadsledande position inom containerkransautomation genom att också vara första leverantören av förarlösa automatiska staplingskranar till Centralamerika.

Gruvverksamhetens satsningar i Ryssland och Ukraina gav ytterligare resultat med flera stora beställningar under året som bland annat tolv kompletta gruvspel till Uralkali, världens största kaliumkloridtillverkare. Enheten har även fått ett större projekt med tre kompletta gruvspel till Hindustan Zink i Indien vilket är ett genombrott även på den marknaden.

ABB:s styrsystem 800xA har förstärkt sin världsledande ställning inom DCS-system, enligt ARC Advisory Group.

Satsningen på operatörseffektivitet, Operator Effectiveness and Collaboration, resulterade i en order till Linköpings Tekniska verk, Gärstadverket, som var de första som beställde den senaste tekniken för avancerad kontrollrumsmiljö.

Service-verksamheten

Serviceverksamheten för den svenska marknaden samt export har haft en fortsatt lönsam tillväxt under 2013. Utvecklingen av serviceverksamheten går enligt strategin och erbjudandet breddas för att möta kundernas behov. Det handlar framför allt om serviceavtal och produktifierade serviceerbjudanden som bland annat finns på abb.se.

Viktiga händelser inom serviceverksamheten:

• LKAB beställde flera uppgraderingar av installerade styrsystem.
  • Forsmark beställde uppgradering av frekvensomriktare.

Investeringar i Sverige
ABB fortsätter att investera och uppgradera sina produktionsanläggningar och provhallar i Sverige. I maj 2013 invigdes det nya HVDC-kontoret i Ludvika (Uno Lamm HVDC Center). I Västerås blev ABB:s forskningscenter på Tegnér-området ännu större. I januari 2013 invigdes det uppgraderade högspänningslaboratoriet samt energilagerlaboratoriet och i december 2013 invigdes ett världsunikt laboratorium för att utveckla nästa generations produkter baserade på kraftelektronik. I Karlskrona fortgår investeringen på över 400 miljoner dollar för att fördubbla produktionskapaciteten av högspänningskablar.

Forskning och utveckling
Teknik samt forskning och utveckling är fortsatt centrala i ABB:s långsiktiga strategi. Investeringarna i forskning och utveckling för ABB-koncernen beräknas öka i snabbare takt än intäkterna under perioden 2011-2015. ABB:s svenska forskningsverksamhet utvecklades positivt under 2013 och nya medarbetare rekryteras från hela världen till forskningscentret Corporate Research i Västerås.

Samhällsansvar
ABB Sverige stöttar många satsningar för att öka intresset för teknik bland unga. Några exempel är Mattecentrum, där ABB är huvudsponsor, Tekniklådor och matteappen ”King of Maths”.

”University Relations” är en satsning för att knyta närmare band med universitet och högskolor i Sverige, med fokus på rekrytering och forskning. Satsningen innebär att ABB skriver samarbetsavtal om strategiskt partnerskap för långsiktiga utbildnings- och forskningsfrågor. I januari 2013 skrevs avtal med Mälardalens högskola och i september 2013 med Chalmers. Det innebär bland annat att ABB gör utökade åtaganden om fler examensarbeten, sommarjobb och intensifierade forskningssamarbeten.

Prisad arbetsgivare

• FöretagsBarometern presenterade i mars 2013. Då Sveriges teknologstudenter rankade sina framtida ideala arbetsgivare hamnade teknikföretaget ABB på andra plats (endast Google kom före). Det innebar att ABB tog ett rejält kliv jämfört med 2012 då ABB placerade sig på femte plats.
  • Några månader senare, i oktober, kom resultatet av den stora karriärundersökningen ”Ingenjörsbarometern 2013”. ABB hamnade på andra plats (efter Google) när drygt 11 000 yrkesverksamma civil- och högskoleingenjörer från Sveriges Ingenjörers medlemsregister rankade sin drömarbetsgivare. Teknikföretaget gick från femte till andra plats på ett år.
  • Ytterligare några dagar senare kom ABB:s traineeprogram på första plats när studenter från Sveriges universitet och högskolor rankade de nordiska företagens traineeprogram.

Förändringar i ledningen
Under 2013 utsågs Håkan Nytorp till chef för divisionen ABB Process Automation i Sverige.
Stefan Bäckström utsågs till ny chefsjurist för ABB Sverige från den 3 juli 2013. Gunnar Björkenor gick i pension 2014 efter framgångsrikt arbete under många år i motsvarande position.

Fakta om ABB Sverige
I Sverige har ABB cirka 9 200 medarbetare och finns på 30 orter. Svenska ABB är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 300 medarbetare, Ludvika med cirka 2 800 medarbetare och Karlskrona med cirka 800 medarbetare.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef