Framtidens automation i fokus när ABB ställer ut på Elmia Automation 2016

2016-03-16 – Flera premiärvisningar står på agendan när ABB ställer ut på Elmia Automation. Besök montern D02:39-40 och se hur ABB är med i utvecklingen mot framtidens teknik.

I maj när Elmia Automation slår upp portarna för tredje gången finns ABB på plats med en större monter än tidigare år. Med mångdubbelt utökad monteryta satsar ABB stort på årets mässa och visar sitt kompletta erbjudande av automationsprodukter och -system.

”Vi ser mycket fram emot årets mässa. Att dessutom en ny hall med verktygsmaskiner har tillkommit ser vi som väldigt positivt. Mässan är en viktig arena för företag inom tillverkande industri och en viktig mötesplats för att Svensk industri ska kunna fortsätta vara konkurrenskraftig och hänga med i utvecklingen mot framtidens produktion, säger Joakim Rosenqvist, försäljningschef inom ABB-enheten Robotics”.

Exempel på nyheter i montern är ABB:s största robot någonsin, IRB 8700, som är konstruerad för tunga lyft såsom hela bilkarosser, stenplattor och gjutgods. Cellen kommer även demonstrera SafeMove, en programvarubaserad säkerhetslösning som gör det möjligt att ta bort de traditionella staketen runt en robotcell. För första gången visas ABB:s nya Scara-robot, IRB 910SC. En liten kompakt och mycket snabb robot som är utveckald för att kunna arbeta i trånga utrymmen. En ytterligare premiär på mässan är ett Spotpack[1] inriktat mot punktsvets. I montern visar vi smarta maskinsäkerhetslösningar för alla typer av installationer som är enkla att installera. Allt från komplexa system med flera robotar som samverkar i en maskinlinje till säkerhetslösningar för en robot. Dessutom visas den samarbetande roboten YuMi och ABB:s breda utbud av automationsprodukter inom motorer, frekvensomriktare, Servo, PLC och HMI. Med Automation Builder visas hur ABB:s produkter kan kopplas samman till en gemensam lösning.

Framtidens underhåll går alltmer mot individanpassade lösningar. Som en led mot mer individanpassat underhåll visar ABB bland annat My ABB Portal, en webbportal med enkel tillgång till information för alla som har installerat ABB-produkter. Manualer, reservdelar, livscykelstatus för enskild produkt, servicerapporter och mycket mer. Med servicekontor över hela Sverige finns ABB alltid nära vid behov av service och support.

Besök oss i monter D02:39-40 och upplev hur ABB är med och driver utvecklingen mot framtidens teknik! Läs mer om ABB:s medverkan på www.abb.se/evenemang.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

[1] Spotpack är kompletta konfigurerade robotpaket, särskilt anpassade för att optimera punktsvetsprocesser. Paketen innehåller exempelvis robot, kablage, svetstång och programvara.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Joakim Rosenqvist, försäljningschef