God utveckling för ABB Sverige 2017

Tillväxt för fjärde året i rad på hemmamarknaden

ABB Sverige redovisade intäkter på 32,4 miljarder kronor för 2017 vilket är i linje med förväntningarna och föregående år. På hemmamarknaden hade företaget en fortsatt stark tillväxt och växte för fjärde året i rad.

”Vi växer för fjärde året i rad på hemmamarknaden och den svenska verksamheten går bra och vi bidrar till ABB:s globala resultat på ett fint sätt”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige. ”Energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen är viktiga drivkrafter för att fortsätta utveckla en konkurrenskraftig industri. ABB AbilityTMär samlingsnamnet för vår plattform som hjälper våra kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur att dra nytta av digitaliseringen och öka lönsamheten”.

Exportförsäljningen svarade för cirka 80 procent av den totala orderingången för ABB Sverige. Antalet anställda minskade från 8 600 till 7 800 medarbetare, främst beroende på försäljningen av kabelverksamheten. ABB Sverige fortsätter att rekrytera inom flera tillväxtområden.

Viktiga händelser under 2017
ABB satte nytt innovationsrekord i och med de framgångsrika testerna av världens största och mest kraftfulla UHVDC-transformator. UHVDC-transformatorn på +/-1 100 kV, som utvecklats och tillverkats i nära samarbete med State Grid Corporation of China (SGCC), har framgångsrikt klarat en serie krävande typtester. Tekniken är utvecklad och testad av ABB i Ludvika.

ABB investerade i ett nytt globalt lågspänningslaboratorium för divisionen Electrification Products i Västerås. Det nya labbet är en av de största infrastrukturinvesteringarna för ABB Sverige på senare år. Investeringen är på cirka 90 miljoner kronor och det 1 200 kvadratmeter stora labbet kommer att vara klart i början av 2019.

ABB bygger vidare på framgångarna med YuMi®, världens första verkligt kollaborativa tvåarmade industrirobot, och avtäckte nästa medlem i samma familj, en enarmad robot som ger branschledande kapacitet i ett mycket kompaktare format.

ABB, som är världsledande på lösningar för laddning av elfordon, tillkännagav ett projekt med Volvo Bussar, Västtrafik och Göteborg Energi för att införa sitt 450 kW snabbladdningssystem (OppCharge) i Göteborg. De två snabbladdarna installeras våren 2018 vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Eriksbergstorget på linje 16, där två prototyper för elbussar från Volvo kommer att köra.

ABB Ability molnbaserade lösningar i kombination med ABB Stressometer planhetssystem möjliggör upp till 40 procent förbättring av planheten för aluminiumband hos Gränges, en global ledare av valsade produkter. ABB:s Stressometers 50-årsjubileum uppmärksammades även under året.

ABB fick en order på att leverera omfattande digitala ABB Ability-system och lösningar för SCA Östrands utbyggnad av massafabriken. Utbyggnaden av massafabriken är en av de största investeringarna i svensk industrihistoria.

ABB och batteritillverkaren Northvolt undertecknade ett MoU, Memorandum of Understanding, om ett brett samarbete kring produkter och teknik, inklusive produkter och tjänster för Northvolts toppmoderna fabrik för litiumjonbatterier samt ett nära samarbete kring utveckling av batterilösningar och FoU-aktiviteter.

ABB tog hem en order från Baltic Cable AB, ett dotterbolag till norska Statkraft, en av Europas ledande producenter av förnybar energi, på att uppgradera Baltic Cables HVDC-kraftöverföringslänk. Länken går under Östersjön och kopplar samman elnäten i Tyskland och Sverige.

ABB vann en order på 30 miljoner dollar på att tillhandahålla och installera ett ställverk vid kraftverket på 3 000 MW i Rumaila, som ligger i Basra-regionen i södra Irak.

ABB tog hem en order värd cirka 30 miljoner dollar från Svenska Kraftnät i Sverige samt Energinet i Danmark. ABB kommer att uppgradera kontroll- och skyddssystemet för kraftöverföringslänken Konti-Skan för högspänd likström (HVDC) med den senaste ABB Ability MACH-tekniken.

ABB tillkännagav att man har slutfört förvärvet av B&R (Bernecker + Rainer Industrie-Elektronik GmbH), den största fristående leverantören av produkt- och programvarubaserade lösningar med öppen arkitektur för maskin- och fabriksautomatisering över hela världen.

ABB driftsatte och överlämnade länken DolWin2 för havsbaserad vindkraft till den nederländsk-tyska operatören TenneT. DolWin2 är det tredje havsbaserade vindkraftprojektet som ABB har genomfört åt TenneT utanför den tyska kusten i Nordsjön.

ABB fick ytterligare en order från LKAB, för att modernisera fem gruvhissar för järnmalmsgruvan i Kiruna. Ordern inkluderar mekanisk, elektrisk och automationsutrustning för gruvhissar. Projektet ingår i LKAB:s långsiktiga investering för att öka driftsäkerheten, produktiviteten och säkerheten.

ABB tog hem en order värd över 30 miljoner dollar från Société nationale d'électricité, det nationella elbolaget i Demokratiska republiken Kongo för en uppgradering av kraftöverföringslänken Inga-Kolwezi för högspänd likström.

ABB tillkännagav den senaste utvecklingen inom teknik för högspänd likströmsöverföring (HVDC) Light, en banbrytande teknik som uppfanns för 20 år sedan och som gjorde det möjligt att på ett tillförlitligt sätt överföra stora mängder elektricitet över ännu längre avstånd, både ekonomiskt och effektivt.

ABB presenterade sin branschledande portfölj med digitala lösningar, ABB Ability, vid Hannovermässan. Portföljen består av fler än 180 digitala lösningar som använder Industrial Internet för att skapa digitalt uppkopplade enheter, system och tjänster som avsevärt ökar produktiviteten, halverar underhållskostnaderna och minskar energianvändningen med nästan en tredjedel i dagens digitala tidsålder.

ABB vann en order värd runt cirka 270 miljoner euro från den brittiska kraftoperatören National Grid och det franska elnätsföretaget och kraftoperatören Réseau de Transport d'Electricité avseende nyckelteknik för överföring av högspänd likström till en kraftlänk som kopplar ihop elnäten i Frankrike och Storbritannien.

Olofsfors robotar står rustade för framtiden. Nordmalingföretaget tecknade ett treårigt serviceavtal med ABB. Avtalet, som innehåller förebyggande underhåll, beredskap och Connected Services, är ett viktigt steg mot den digitaliserade fabriken.

ABB slutförde försäljningen av företagets verksamhet inom högspänningskablar och kabeltillbehör till NKT Cables, som blir ledande inom högspänningskablar.

ABB fick order på en snabbladdare för bussar från Värnamo kommun genom sitt dotterbolag Värnamo Elnät, vilken var ABB:s första order på bussladdare för elbussar i Sverige. Värnamo var först i Sverige med att satsa på att all kollektivtrafik ska ske inom tätorten med elektrifierade bussar.

Forskning och utveckling
Teknik samt forskning och utveckling är fortsatt centrala i ABB:s långsiktiga strategi. ABB:s svenska forskningsverksamhet utvecklades positivt under 2017 och nya medarbetare rekryteras från hela världen till Corporate Research i Västerås, som är det största forskningscentret inom ABB-koncernen.

ABB hamnade i topp på listan över vilka företag som yrkesverksamma civil- och högskoleingenjörer tycker är viktigast för Sveriges framtid inom forskning och innovation, tätt följt av Scania, Ericsson och Volvo Group. Det visade en undersökning av tidningen Framtidens Karriär – Ingenjör.

Attraktiv arbetsgivare, samhällsansvar och sponsring
ABB är med i satsningen på Automation Region Research Academy (ARRAY), en industriforskarskola och unik samverkansplattform för ingenjörsforskningen vid Mälardalens högskola. Det är en satsning på totalt 75 miljoner kronor, där KK-stiftelsen beviljar MDH 32 miljoner kronor för industriforskarskolan, som etableras tillsammans med ABB, Volvo CE, Skanska, Sandvik och First Control Systems.

I samband med Exjobbsdagen delade ABB och Mälardalens högskola för tredje gången ut ABB:s Robotikstipendium till minne av Björn Weichbrodt, den elektriska robotens fader. Stipendiet tilldelades Fredrik Mälberg och Adam Zylberstein, studenter med examen från Master’s programme in International Marketing.

Pia Brantgärde Linder, chef för ABB:s verksamhet High Voltage Products i norra Europa, utsågs till Årets kraftkvinna 2017 i hård konkurrens med 26 andra framstående kvinnor i energibranschen. Priset delades ut för andra gången och har instiftats för att synliggöra och lyfta kompetenta kvinnor i energisektorn och för att locka fler till branschen.

ABB fortsätter att stötta Västeråsidrotten i ytterligare tio år genom att förnya avtalet som namnsponsor till ABB Arena, multiarenan i Västerås.

William Palm från Mälardalens Högskola blev Årets Teknolog 2017. Utmärkelsen delades ut av ABB under Employer Branding-eventet Universum Awards i Stockholm.

ABB gick in som stödföretag till Kodcentrum. Med över 40 års erfarenhet av att driva den digitala tekniken framåt vill ABB bidra till att fler unga får introduceras till programmering och digitalt skapande. ABB är även en av huvudsponsorerna för Mattecentrum, en ideell förening som hjälper barn och ungdomar att förbättra sina kunskaper i matematik.

ABB vill ge fler unga människor chansen att lära känna företagets verksamhet. Under 2017 fick 741 personer sommarpraktik och 114 studenter exjobb.

Tjugo kvinnliga blivande ingenjörer deltog i ”ABB Sustainable Talent Program” som hölls för sjätte året i rad. Genom programmet vill ABB ge den som är kvinnlig masterstudent på en teknisk utbildning personlig utveckling genom en unik inblick i det företaget gör och väcka ett engagemang för verksamheten. ABB arbetar kontinuerligt för att öka andelen kvinnor i företaget.

Övriga utmärkelser
Under Ignite Sweden Day i Stockholm mottog ABB:s tillväxthub SynerLeap priset ”Ignite Sweden Startup Engagement” för att ha genomfört mest matchmaking med startups under 2017. SynerLeap startade för drygt ett år sedan och medlemsföretagen har i rask takt anslutit från hela Sverige. De är idag 20 stycken.

The Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) uppmärksammade världens första HVDC-länk i kommersiell drift, på Gotland, som ett avgörande genombrott i eltekniken. ABB och Vattenfall fick en hedrande utmärkelse från IEEE för denna banbrytande HVDC-teknik.

Lena Westerholm, hållbarhetschef på ABB Sverige, utsågs av regeringen till ny medlem i Naturvårdsverkets insynsråd.

Förändringar i ledningen
Lena Stridsman utsågs till Digital Lead för ABB Sverige. Rollen innebär att driva ABB Ability för ABB Sveriges räkning både vad gäller teknik och i affärer. Lena Nyberg är ansvarig för uppbyggnad och utveckling av ABB Ability Customer Center i Västerås, som blir en mötesplats för kunder och partners.

Ledningen för ABB Sverige består från och med den 1 januari 2018 av följande personer:
Johan Söderström, vd för ABB Sverige

Tobias Hansson, affärsenhetschef Transformers
Uno Bryfors, affärsenhetschef Kranverksamheten

Fakta om ABB Sverige
I Sverige har ABB ungefär 7 800 medarbetare och finns på cirka 30 orter. Svenska ABB är ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 3 700 medarbetare och Ludvika med cirka 2 800 medarbetare.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef