Johan Söderström ny chef för ABB Sverige

Johan Söderström, 48, har utnämnts till landschef och VD för ABB Sverige från den 4 april 2011. Han ersätter Sten Jakobsson som går i pension efter 38 framgångsrika år inom företaget.

Johan Söderström började på ABB som trainee 1986 och har sedan dess haft många olika chefsbefattningar i Sverige och Schweiz. Han är sedan 2007 chef för divisionen ABB Power Products i Sverige samt chef för enheten High Voltage Products i Sverige.

Söderström är idag även platschef för ABB i Ludvika. Han har stor erfarenhet från ABB:s två verksamhetsområden – kraft och automation.

”Jag ser verkligen fram emot det här uppdraget. Mitt hjärta klappar för ABB och jag är stolt och glad över att få leda ett av Sveriges viktigaste exportföretag. ABB Sverige är dessutom en mycket viktig del av ABB-koncernen. Här får man jobba med världsledande teknik i internationell miljö och med några av de duktigaste människorna i världen inom sitt område”, säger Johan Söderstöm.

Sten Jakobsson, 61, började på ABB som trainee 1973 och har haft en lång karriär med många olika chefsbefattningar i Sverige. Han blev landschef i Sverige 2001 och chef för Region Norra Europa 2006. Han har på ett utmärkt sätt bidragit till att verksamheten inom svenska ABB har vidareutvecklats och växt.

Ersättare för Johan Söderström håller på att rekryteras. Trevor Gregory, landschef för ABB England och Irland, övertar Sten Jakobssons roll som chef för Region Norra Europa.

Bilder på Johan Söderström och Sten Jakobsson bifogas samt finns att ladda ner från abb.se/nyhetsrum/material för media/bildarkiv.

ABB Sverige (www.abb.se) har cirka 8 700 medarbetare och finns på mer än 30 orter. Företaget är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 100 medarbetare och Ludvika med cirka 2 600 medarbetare.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef