Kompletta automations- och säkerhetslösningar för industrin när ABB ställer ut på Elmia Automation

Utökat deltagande med fokus på helhet, säkerhet och de senaste lösningarna.

2014-04-09- På årets Elmia Automation deltar ABB med sitt kompletta erbjudande för tillverkningsindustri. Representerade områden är robotprodukter, motorer och drivsystem, maskinsäkerhet samt service.

”Detta år utökar vi vårt deltagande och satsar med en större monter för att på ett bättre sätt kunna visa för besökarna vårt kompletta erbjudande till marknaden”, säger Stefan Drakensjö, Marknads- och försäljningschef på ABB-enheten Robotics.

På mässan visas de senaste automationslösningarna för en effektiv och koordinerad produktion för samtliga delar och system inom tillverkningsprocessen. Nya robotmodeller och robotsystem, effektiva motorer och drivsystem som ger ännu mer möjligheter att öka produktiviteten och att få en bättre kontroll över verksamheten.

Hälsa och säkerhet har idag hög prioritet på arbetsplatsen. Det gäller inte minst inom

maskinsäkerhetsområdet. ABB erbjuder ett komplett program av maskinsäkerhetsprodukter som blir en integrerad del i helhetslösningen och gör det tryggt att arbeta i industrin. Allt från enskilda säkerhetskomponenter till kompletta skyddssystem för enskilda maskiner eller hela produktionslinjer.

I montern kommer vi bland annat visa ett komplett sortiment av säkerhetsklassade moduler för PLC:n AC500, det idealiska valet av styrsystem för komplexa säkerhetsapplikationer. Dessutom visar vi vårt sortiment av maskinfrekvensomriktare och servodrives tillsammans med roterande och linjära servomotorer samt flera nyheter inom industrimotorer.

Inom robotar visas exempelvis IRB 6700 med komplett LeanID-dressning för enklare underhåll och längre serviceintervaller. Den nyutvecklade modellen erbjuder ökad exakthet, sänkt energinivå med 15 % och ökad last och hastighet. Inom programvara visas ett nytt koncept med lösningar hur du enkelt kan programmera industrirobotar, dels med dagens senaste teknik och dels tar vi en titt in i framtiden med de hetaste trenderna inom robotprogrammering. Nytt är också Automation Builder som är en integrerad plattform för manövrerande av automationsprocesser. Dessutom visas de senaste integrerade lösningarna inom maskinsäkerhet samt underhållstjänster från ABB:s serviceverksamhet.

ABB har ett omfattande partnerprogram, Value Provider-programmet, som täcker hela bredden av ABB:s erbjudande inom automation. I montern visar vi vilka systemintegratörer och tekniska distributörer som har kunskapen att integrera ABB-produkter och att erbjuda den bästa lösningen.   ”Det är en viktig del av vårt arbete med att stötta Svensk industris konkurrenskraft”, säger Stefan Drakensjö.

Välkommen att besöka ABB:s monter, D02:50, under Elmia Automation!

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB AB
Stefan Drakensjö                                                                             Sara Göransson
Marknads- och försäljningschef, Robotics                                       Marknadskommunikation
021- 344053                                                                                     021-325077