Många nyheter från ABB på årets EBR-dagar

En nätstation i nytt banbrytande material, ett nytt termoplastat kabelskåp och en ny ställverksserie med torr luft som isolationsmedium. Det är några av nyheterna som ABB visar under EBR-dagarna i Gävle i maj.

ABB finns representerat i fyra av visningsstationerna på EBR-dagarna och bjuder på produktvisningar, demos och expertis.

• I station 2 – Kabelteknik – presenteras nya och välbeprövade kabelskåp, mellanspänningstillbehör och gatubelysningsskåp.

”Vi visar till exempel ett förhöjt kabelskåp som behövs vid miljöer som är utsatta för mycket vatten och vårt nya termoplastade skåp som fungerar i tuffa miljöer”, berättar Åsa Rickardsson, projektledare för ABB:s deltagande på EBR-dagarna.

• I station 4 – Ny mätteknik –visas bland annat ett stolpskåp med säkringslastfrånskiljare (SLD 2) för 1000 Volt
  • I station 7 och 8 – Drift och underhåll samt Planering, beredning och dokumentation – demonstreras bland annat olika lösningar för elnätsautomation.

”Vi demonstrerar styr- och övervakningssystemet MicroSCADA Pro DMS600 som beräknar var i elnätet ett fel har uppstått och skickar koordinaterna direkt till fältpersonal som snabbt och effektivt kan åtgärda felet. Vi visar även att man kan plocka ut mer intelligens ur en nätstation för att styra och kontrollera näten bättre. Själva nätstationen är utformad i ett nytt material, glasfiberarmerad polyester, och i det finns bland annat vårt nya ställverk SafeRing Air som har torr luft som isolationsmedium”, säger Åsa.

• I station 8 visas även den nya versionen av beredningsprogrammet Kabeldon Connect IT som har kommit i en ny version – Connect IT 2.0. Med programmet bygger du snabbt och enkelt dina lågspänningsfördelningar direkt på din dator.

Välkommen till EBR-dagarna och se hur ABB kan bidra till pålitlig och effektiv elförsörjning med minsta möjliga miljöpåverkan.

Mer info på www.abb.se/evenemang.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige
Åsa Rickardsson