Ny chefsjurist för ABB Sverige

2013-06-28 – Stefan Bäckström, 46, har utsetts till ny chefsjurist för ABB Sverige från den 3 juli 2013. Han ersätter Gunnar Björkenor som kommer att fokusera på sin roll som regionansvarig chefsjurist för ABB i Nordeuropa.

Stefan Bäckström har arbetat inom ABB sedan 1995 och haft en rad ansvarsområden som jurist i ledande roller främst för ABB i Sverige. Närmast kommer han från rollen som chefsjurist och Country Integrity Officer för ABB i Indien.

Han kommer att ingå i den svenska ledningsgruppen och rapportera till Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

"Integritet, affärsetik och juridik är väldigt viktiga frågor för oss på ABB och Stefan Bäckström och hans team kommer att fortsätta driva det goda arbetet på ett mycket bra sätt,” säger Johan Söderström. ”Att upprätthålla ABB:s höga standard i fråga om integritet och affärsetik är avgörande för vårt anseende hos interna och externa intressenter och för att säkerställa vår långsiktiga framgång”.

”Vi vill också tacka Gunnar Björkenor för ett mycket bra arbete och önskar honom lycka till nu när han fokuserar på jobbet som regionansvarig chefsjurist inom Nordeuropa”.

Bild på Stefan Bäckström finns att ladda ner på abb.se/nyhetsrum.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef
press@se.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com