Ny programvara ger fler kunder än någonsin tillgång till avancerad robotplockning och robotpackning

2014-04-01- RobotStudio Picking PowerPac sparar upp till 80 % programmeringstid jämfört med traditionella metoder.

· Picking PowerPac: Ett lättanvänt tillägg för PickMaster 3 och RobotStudio®
· Enkelt att programmera: PCbaserad programmering är snabbare, minskar driftstopptider och förenklar komplexa system
· Flexibelt: Robotar och andra systemdelar "konfigureras" snarare än programmeras

ABB:s programvara PickMaster har varit riktmärket inom industrin i 13 år och är redan marknadsledande när det gäller enkel konfiguration av komplicerade robotsystem för plockning och packning. Picking PowerPac går ett steg längre och integrerar denna avancerade programupplevelse i ett heltäckande, och verkligen lättanvänt, komplement till PickMaster 3 som förbättrar prestandan i plocklinjer med noggrann virtuell optimering innan linjerna byggs i verkligheten.

Både programmering och idéutveckling av plocksystem förenklas när Picking PowerPac läggs till PickMaster 3 och RobotStudio. Med Picking PowerPac går det att testa och minimera risker när plocklinjer utformas, som exempelvis variationer i produktinflödet. Programvaran gör det möjligt att förbättra befintliga linjer som konfigurerats med Pickmaster 3 genom att spela in aktuellt produktflöde med kameror och sedan mata dem till Picking PowerPac för validering och optimering.

"Som företag lägger vi ner mycket arbete på att skapa lösningar som är verkligt innovativa och riktar in sig på verkliga problem hos våra kunder", säger Klas Bengtsson, produktchef. "Med Picking PowerPac kombinerar vi den precision, kraft och tillförlitlighet som finns överallt inom Robotics programvara med enkelheten och simuleringsmöjligheterna i RobotStudio."

Tillägget gör det möjligt för både nybörjare och erfarna användare att enkelt utforma plockinstallationer och skapa simuleringar av system som längre fram ska användas i verkligheten. "Picking PowerPac löser problemet med att hitta utbildade och erfarna robotprogrammerare genom att svara på det ökade behovet av en enkel programmeringsmetod för komplicerade plocksystem", fortsätter Klas Bengtsson.

Alla produkter från ABB Robotics levereras och servas fullt ut av ABB Robotics globala sälj- och serviceorganisation på över 100 platser i 53 länder. Besök www.abb.com/robotics för mer information.

Ytterligare information till redaktionen:
ABB Robotics är en ledande leverantör av industrirobotar, som också tillhandahåller robotprogramvara, kringutrustning, modulbaserade tillverkningsceller och servicetjänster för arbetsmoment såsom svetsning, hantering, montering, målning och ytbehandling, plockning, packning, pallpackning och maskinbetjäning. Huvudsakliga marknader är fordonsindustri, plastindustri, metallindustri, gjuterier, elektronikindustri, verktygsmaskinindustri, läkemedelsindustri och livsmedelsindustri. Med ett starkt fokus på innovativa lösningar hjälper ABB industriella tillverkare att förbättra sin produktivitet, produktkvalitet och arbetsmiljö. ABB har installerat mer än 200 000 robotar över hela världen.

ABB AB
Klas Bengtsson