Tomas Lagerberg från ABB hedersdoktor vid Mälardalens högskola

2017-05-02 – Tomas Lagerberg, chef för automationsforskningen vid ABB:s forskningsenhet Corporate Research i Västerås, promoverades till hedersdoktor vid Mälardalens högskola (MDH) under Akademisk högtid den 28 april 2017.

Tomas Lagerberg har under flera år varit en stark representant för ABB i utvecklingen av industrisamarbetet med MDH. Han har god kunskap om MDH och ABB och betraktas som en god vän till MDH av många forskare. Tomas Lagerberg är därutöver välkänd inom hela svenska ABB som ledaren av automationsforskningen inom företaget och hans kunskap om digitalisering är välkänd. Med Tomas Lagerberg som hedersdoktor kan fler verksamma inom forskning och utbildning på MDH ta del av hans kunskap om vad den pågående digitaliseringen i samhället och industrin möjliggör.

”Det känns jättehäftigt. Jag är otroligt hedrad och hoppas att jag ska kunna inspirera studenter och öka intresset för teknik”, säger Tomas Lagerberg om den fina utmärkelsen.

Ett av hans stora intressen är teknik och digitalisering, vad som händer i samhället just nu och hur människor kommer att arbeta i framtiden. Han är aktiv på MDH och träffar både nuvarande och blivande studenter.

Civilingenjör från KTH
Tomas Lagerberg är utbildad civilingenjör vid KTH i Stockholm. Efter examen med inriktning mot datorsystemteknik föll valet på Aseas traineeprogram.

”Det var ett fantastiskt sätt att starta sitt yrkesliv på”. Jag fick överblick över hur ett stort företag fungerar, vidareutbildning, studiebesök och ett stort socialt nätverk.”

Idag arbetar Tomas Lagerberg på Corporate Research samt som global teknikchef för livsmedel inom ABB.

”Livsmedelsindustrin är en växande industri som på senare år har fått en allt viktigare roll i ABB:s strategi. Här finns massor att göra och här hoppas jag att jag verkligen kan dra nytta av min långa erfarenhet inom automation”, säger han.

Föredrag om digitalisering
Dagen innan Akademisk högtid höll Tomas Lagerberg sin installationsföreläsning om digitalisering och teknisk utveckling under rubriken ”Internet of Things, Services and People – vart är vi på väg?” Kommer robotar, intelligenta maskiner och avancerade algoritmer i molnet att göra oss överflödiga? Varför händer detta just nu? Dessa och andra frågor belystes under föredraget.

”Dagens digitalisering drivs av ett antal nyckelteknologier, såsom Internet of Things, Big Data Analytics och Cloud Computing, men det är inte tekniken som är lösningen. Tekniken skapar förutsättningarna men det vi måste fundera på är värdeskapande och vad våra kunder vill ha, som högre produktivitet, ökad säkerhet, bättre flexibilitet, effektivare resursutnyttjande och snabbare agerande utemot marknaden. Det är det vi måste fokusera på”, sade Tomas Lagerberg

Mälardalens högskola (MDH) i Eskilstuna och Västerås är en av Sveriges största högskolor med 14 000 studenter och 900 medarbetare. Utbildningar är koncentrerade till fyra områden: ekonomi, hälsa, teknik och utbildning. MDH har forskning i världsklass som bidrar både till samhällets utveckling och till att stärka regionens konkurrenskraft. Mälardalens högskola har en lång tradition av samverkan med samhället och har strategiska avtal med både privat och offentlig sektor.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering, genom ABB AbilityTM, samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

I Sverige har ABB ungefär 8 600 medarbetare och finns på cirka 30 orter. Svenska ABB är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 000 medarbetare och Ludvika med cirka 2 700 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef