Analysguiden: Säljtempot ökar – fler affärer i sikte

Absolicon fortsätter att presentera nya ramavtal och vi har anledning tro attt detta fortsätter under året. Vi ser en intressant risk/reward i bolagets aktie.

Absolicon fortsätter att presentera nya ramavtal och vi har anledning tro att detta fortsätter under året. Totalt har bolaget i nuläget fem ramavtal där Greenline Africa har avropat en pilotanläggning som ska installeras hos bryggeriet AB InBev under 2020. Ledningen förväntar sig vidare att Kenya beställer en pilotanläggning under andra halvåret 2020. Om alla ramavtal går till avslut förväntas avtalen i Sydafrika och Kenya driftsättas under 2021 och Cypern under 2022.

Tre tidigare ramavtal…

Det första ramavtalet tecknades med Greenline Africa (Sydafrika) under mitten av 2019, något senare under 2019 tecknades det andra avtalet med Ariya Finergy (Kenya) och i början av 2020 tecknades avtal med Al Hosini (Cypern). Greenline Africa har tagit nästa steg i avtalet och beställt en pilotanläggning för leverans under 2020.

…och ytterligare två efter kvartalets utgång

Utöver de tre ramavtalen ovan har Absolicon under april månad tecknat ytterligare två avtal. Det ena med Waste away para Residuos SAC i Peru och det andra med Suld United LCC i Mongoliet

Övertecknad nyemission ger nära 49 Mkr

Bolagets företrädesemission övertecknades och ger bolaget 48,7 MSEK, vilket främst skall användas till försäljning och marknadsföring samt investeringar i solvärmeanläggningar. Bolagets kassa bedöms därmed vara tillräcklig för att genomföra försäljning och leverans av flera produktionslinor samt ytterligare förbättring av dess prestanda

Affärsmodell med god hävstång ger bra potential

Affärsmodellen med att sälja färdiga produktionslinor där Abolicon utöver försäljningspriset också har en licensavgift och eftermarknadsförsäljning gör att potentialen i bolaget är mycket god förutsatt en konvertering av ramavtalen till affärer där kunden kan sälja produktionsanläggningar. Vi ser en intressant risk/reward och sätter ett motiverat värde på 165 kr per aktie.

Läs analysen här: