Uttalande från AcadeMedias styrelse med anledning av ägarbytet

Mellby Gård som är huvudägare i AcadeMedia sedan 2016 har meddelat att de kommer att sälja sina aktier till Akelius Foundation (genom Akelius Apartments Ltd). Därmed blir Akelius Foundation ny huvudägare i AcadeMedia när berörda myndigheter godkänt transaktionen.

AcadeMedias styrelse uttalar sig med anledning av att bolaget får en ny huvudägare:

• AcadeMedias strategi är fastlagd i Färdplan 2030. Den slår fast att fortsatt internationell expansion är viktig, i färdplanen finns också ett starkt fokus på utbildningskvalitet och hållbarhet.
  • Vi ser fram emot att träffa AcadeMedias nya huvudägare. Styrelsen kommer inom kort att bjuda in Akelius för att diskutera vägen framåt.
  • Transaktionen där Mellby Gård säljer samtliga aktier i AcadeMedia till Akelius Foundation kräver godkännande från Inspektionen för strategiska produkter. För grund- och gymnasieskolor ska Skolinspektionen också göra en ägarprövning. I de 38 kommuner där AcadeMedia har förskolor ska respektive kommun göra en ägarprövning av den nya ägaren. Dessa godkännandeprocesser förväntas vara klara under första halvåret 2024.
  • En extrastämma kommer att hållas inom två månader för att välja nya ledamöter.
  • AcadeMedias styrelse kommer även framåt att arbeta för likabehandling av alla aktieägare. Den finns tydliga regler för börsnoterade bolag och dessa kommer självklart att följas.
  • AcadeMedias årsstämma 2023 beslöt att bemyndiga styrelsen att genomföra ett frivilligt aktieinlösenprogram, den processen fortsätter enligt plan.
  • När det gäller kapitalstruktur och kapitalallokering, exempelvis utdelning, så är det en fråga för samtliga aktieägare. Om utdelning ska ske beslutas av AcadeMedias årsstämma efter styrelsens rekommendation enligt AcadeMedias utdelningspolicy.

Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör
Telefon: +46 73-334 87 50
E-post:
paula.hammerskog@academedia.se

Hanna Clausén, IR-ansvarig
E-post: hanna.clausen@academedia.se

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 19 400 medarbetare på våra drygt 700 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 198 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland och Nederländerna. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se