Acosense AB offentliggör bokslutskommuniké för 2021

Fjärde kvartalet 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 415 kSEK (40 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till - 2 986 kSEK (- 1 881 kSEK)
  • Periodens resultat uppgick till -3 030 kSEK (- 1 942 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,10 SEK (-0,12 SEK)
  • Likvida medel uppgick per 2021-12-31 till 9 561 kSEK (15 339 kSEK)

Helåret 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 699 kSEK (1 063 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till - 5 425 kSEK (-3 979 kSEK)
  • Periodens resultat uppgick till -5 618 kSEK (-4 216 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,18 SEK (-0,25 SEK)
  • Likvida medel uppgick per 2021-12-31 till 9 561 kSEK (15 339 kSEK)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2021

• Acosense genomförde sin första internationella installation sedan pandemins början
  • Acosense erhöll order om ytterligare ett instrumentköp för installation i Chile
  • Acosense beviljades bidrag från Vinnova för att utveckla ett realtidsverktyg i syfte att nå ökat råvaruutnyttjande och bättre kvalitet vid massatillverkning.
  • Acosense erhöll order från integrerat massabruk i mellansverige

Väsentliga händelser under helåret 2021

• Acosense erhöll full finansiering från teckningsoptionsinlösen av serie TO 2. Bolaget tillfördes under oktober därmed ca 8,03 MSEK före emissionskostnader
  • Acosense tecknade avtal med distributör i Brasilien
  • Acosense erhöll en utvärderingsorder på instrument från Holmen Paper Braviken för utvärdering av ett nytt och intressant applikationsområde inom massaanalys.
  • Under året har försäljning och service- och licensavtal ingåtts med ett antal kunder i Sverige och utomlands. I takt med att restriktioner med anledning av Covid-19 släppt har installationer också kunnat genomföras

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Acosense erhöll order om service- och licensavtal för 5 st instrument får patent godkänt
  • Acosense erhöll order från bruk i västra mellansverige.
  • Acosense erhöll order om två instrument från bruk i Tyskland

VD-Ord

Utöver att vi fortsatt vårt arbete med att hjälpa Acosense kunder förbättra sina processer inom miljö, hållbarhet och ekonomi så ägde även flertalet andra positiva affärshändelser rum under det fjärde kvartalet. Bland annat så erhöll vi bidrag från Vinnova om 1,4 mkr för att utveckla ett realtidsverktyg för ökat råvaruutnyttjande. Vi fick även in ytterligare order från ett kartongbruk i Chile samt så tillfördes Acosense ca 8 mkr efter inlösen av TO2. Totalt sett ett bra kvartal och en bra avslutning på ett händelserikt 2021.

Långsiktigt hållbar affärsmodell

Under det fjärde kvartalet fortsatte vi vår omställning till en affärsmodell där vi har så många instrument som möjligt i drift hos våra kunder och där intäkterna utgörs av en kombination av hyra för instrumentet och licensavgift för mjukvaran. Det arbete vi lagt ner under året på att förändra vår affärsmodell har gett resultat. Under året har vi ökat vår andel kunder som hyr sina instrument och majoriteten av dessa affärer har möjliggjorts genom lanseringen av utvärderingsperioden. Under året har vi även ingått ett antal service- och licensavtal med kunder som köpt instrumenten efter testperioder vilket skapar fortsatta kundrelationer och intäkter. Vi ser modellen med uthyrning av instrument i kombination med licens- och serviceavtal som rätt väg att gå för att hitta en långsiktigt hållbar affärsmodell.

Positionering mot specifika vätskor

För att understödja vårt affärsfokus där kundvärdet främst skapas genom analys och tjänster har produktutvecklingen under senaste året främst fokuserat på utveckling av mjukvara inom befintliga och nya applikationsområden. Det tål att upprepas; genom att analysera vätskans egenskaper utan ingrepp i processerna skapas ekonomiska, miljö- och säkerhetsmässiga fördelar. Under året har vi tagit fram och utvecklat befintliga applikationer för bland annat analys av svartlut, grönlut samt vattenrening och genom god dialog med våra kunder och en ständigt ökande datamängd har vi ökat precisionen i analysen. Det vi lär oss i denna process använder vi också för att hitta nya områden att analysera och optimera. På detta vis breddar vi vår portfölj samtidigt som vår ambition är att hitta områden där vi är ensamma och där alternativa lösningar för vätskeanalys är få.

Stabil kassa

I början av kvartalet slutfördes omvandlingen av teckningsoption 2 som gavs ut i samband med den riktade nyemissionen i december 2020. Totalt tillfördes Acosense ca 8 mkr före transaktionskostnader. I kombination med att vi fick godkännande för ett nytt Vinnova projekt med finansiering om 1,4 mkr i december har vi per utgången av 2021 en stabil finansiell situation. Det ger oss goda möjligheter inför 2022.

2022

Vår ambition under 2022 är att fortsätta på planen som sattes för 2021. Detta innebär att successivt öka volymen av instrument i operation där vi även har licens- och serviceavtal med kunden. Vidare är vårt fokus för 2022 att fortsätta växa utanför Norden. Under det fjärde kvartalet 2021 installerade vi instrument i Storbritannien samtidigt som vi sålde instrument i Sydamerika. Jag har god tro på att vi kan fortsätta expandera i framförallt Nord- och Sydamerika när vi nu fått in en fot på dessa marknader.

För att summera läget så är jag optimistisk inför 2022. Vår nya affärsmodell börjar ge resultat. Vi har sakta börjat tränga in på stora marknader utanför Norden. Vi har en stabil kassa och inom produktutvecklingen har vi snart en portfölj av instrument och tjänster som löser tydliga problem och skapar stora värden för våra kunder.

Jag är optimistisk inför 2022 och jag hoppas att du som aktieägare är det också!

Denna information är sådan som Acosense AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-24 18:00 CET.

Karl Nilsson, VD

Johannes Landén, CFO