Acosense AB offentliggör delårsrapport för jan-mar 2022

Första kvartalet 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 355 kSEK (20 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 012 kSEK (-875 kSEK)
  • Periodens resultat uppgick till -3 045 kSEK (-930 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,10 SEK (-0,04 SEK)
  • Likvida medel uppgick per 2022-03-31 till 6 199 kSEK (10 672 kSEK)

Väsentliga händelser under första kvartalet 2022

• Acosense erhöll order från bruk i västra mellansverige. Målsättningen är att ta fram en helt ny analysmetod för att detektera inblandning av kortfiber i långfibern.
  • Acosense erhöll order om service- och licensavtal för fem st instrument. Ordern visar på kundens erkännande av teknikens prestanda.
  • Acosense erhöll första ordern på två instrument från bruk i Tyskland.

• Acosense erhöll en order om service- och licensavtal från bruk i Chile
  • Utvärderingsorder från ny kund inom massaanalys

VD-Ord

2022 startade med bra fart och flera uppföljningsorders. Bland annat fick vi order på två instrument från en ny kund, den första på den tyska marknaden. Det intensifierade försäljningsarbetet från hösten 2021 har gett resultat och gjort att orderläget ser bättre ut än på länge. Intäkterna fortsatte att öka som ett resultat av vår nya affärsmodell som implementerades under förra året.

Välkänt varumärke

Det intensifierade försäljningsarbetet från hösten har fortsatt och resulterat i flera spännande order under det första kvartalet. För första gången på länge fick vi även förfrågan om två instrument från en helt ny kund som vi inte tidigare haft kontakt med. Det är förstås extra roligt då vi under två års tid haft svårt att t ex delta på mässor och bygga vårt varumärke. Denna order från en tysk kund visar att det finns kunskap på marknaden om Acosense unika teknologi och de fördelar vi skapar.

Tydliga fördelar

Marknaden för papper och massa har utvecklats stabilt under pandemin även om det varit svårt att besöka bruk och genomföra installationer. Vidare har många bruk varit återhållsamma med investeringar av rädsla för vad pandemin skulle föra med sig. När pandemin nu sakta avtar finns många av industrins utmaningar kvar. Högre effektivitet för förbättrad lönsamhet tillsammans med minskad miljöpåverkan står högt upp på brukens önskelistor. Acosense fördelar är tydliga och mäts i optimerade processer som har lägre energiåtgång, högre råvaruutnyttjande och mindre kemikalieanvändning.

God efterfrågan och höga massapriser

Drivet av bland annat en stor efterfrågan på kartongpapper har många pappersbruk en relativt god efterfrågan för närvarande vilket bland annat syns i form av höga massapriser. Parallellt finns dock orosmoln i form av en orolig omvärld med Rysslands invasion av Ukraina där det är osäkert hur sanktioner och utestängning av Ryssland kommer påverka papper- och massaindustrin. Ryssland är en relativt stor exportör av papper och massa även om den främsta produkten är sågade trävaror. För de svenska bruken påverkar en stark USD och EUR positivt samtidigt som man drabbas hårt av höga energipriser och transportkostnader. Trots många orosmoment tror jag den goda efterfrågan på papper- och massa i kombination med viss återhållsamhet i investeringar under pandemin kan skapa goda försäljningsmöjligheter under året.

Teknologiutveckling

Vi fortsätter att investera i teknologiutveckling för att ligga i framkant. Vi bedriver för tillfället några spännande projekt där vi utvecklar vår mjukvara för att kunna analysera nya applikationer. Under andra kvartalet är förhoppningen att vi ska kunna testa och utvärdera detta tillsammans med kund för att dels kunna optimera analysverktyg men också få värdefull feedback som på sikt kan leda till en proof of concept. Jag är stark i min tro att det bästa sättet för att skapa långsiktig lönsamhet inom papper- och massaindustrin är genom teknisk innovation och utveckling.

Att vi efter första kvartalet har en relativt god orderbok, ett tydligt erbjudande och fler tekniska innovationer under utveckling gör att jag tror att fortsättningen på 2022 kan bli riktigt spännande.

Denna information är sådan information som Acosense AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-05-16.

Denna information är sådan som Acosense AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-16 09:00 CET.

Johannes Landén, CFO
Telefon: 0706 – 32 42 02