Acosense AB offentliggör halvårsrapport för 2021

Första halvåret 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 109 kSEK (971 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till - 1 725 kSEK (-3 755 kSEK)
  • Periodens resultat uppgick till -1 829 kSEK (-3 872 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 SEK (-0,25 SEK)
  • Likvida medel uppgick per 2021-06-30 till 7 144 kSEK (5 304 kSEK)

Andra kvartalet 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 89 kSEK (556 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till - 849 kSEK (-1 431 kSEK)
  • Periodens resultat uppgick till -899 kSEK (-1 518 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,04 SEK (-0,10 SEK)
  • Likvida medel uppgick per 2021-06-30 till 7 144 kSEK (5 304 kSEK)

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2021

• Anställda samt styrelseledamot i Acosense köper teckningsoptioner av serie TO2
  • Acosense tecknar avtal med distributör i Brasilien
  • Acosense erhåller order på två instrument från tidigare utvecklingspartner
  • Acosense erhåller order på instrument från ny kund
  • Befintlig kund beställer ytterligare ett instrument

Väsentliga händelser under första halvåret 2021

• Rekrytering av ny ansvarig för mjukvaruutveckling
  • Första remote-installationen genomfördes
  • Acosense erhöll en order för analys av masskoncentration
  • Acosense fick förlängt förtroende hos en massaproducent

• Acosense får patent godkänt

VD-Ord

Efter över ett år då Covid-19 legat som en våt filt över vår verksamhet kunde vi i det andra kvartalet se fler förfrågningar och klart positiva tongångar från våra kunder. Med ett antal instrument för leverans, ett ökat antal inkommande förfrågningar och några uppskjutna projekt som nu är på väg att realiseras är det med tillförsikt jag blickar fram emot det andra halvåret.

Digitala möten som gett resultat

Som jag skrivit om tidigare har vi under senaste året arbetat på att ställa om vårt säljarbete till digitala möten och i vissa fall även installationer på distans. När bruken stängde för besök fick vi lägga om vår strategi och de insatser som gjorts på distans har vi nu börjat se frukten av. I takt med att flera av våra kunder öppnar upp igen, både för säljmöten likväl som för installationer av tidigare sålda instrument, är vår förhoppning att vi ska kunna öka farten i vår försäljning under hösten. Per utgången av andra kvartalet hade vi en relativt stark orderbok som vi kommer att börja beta av under hösten.

Expansion i Sydamerika

Genom att vi under det senaste året börjat bearbeta främst de nord- och sydamerikanska marknaderna väntar vi bara på att det också ska bli möjligt att resa igen. Bland annat i Chile och USA har vi sålda instrument som vi inte kunnat installera på grund av reserestriktioner. Dessa två marknader, tillsammans med Brasilien, är för oss i stort sett outforskade och erbjuder mycket stor potential inom papper- och massaindustrin. För den brasilianska marknaden tecknade Acosense i juni avtal med en distributör om försäljning av Acosense teknologi till massabruk i Brasilien. Sydamerika är en strategiskt viktig marknad och en prioriterad marknad för Acosense att växa på.

Fortsatt teknikutveckling genom H2020

Vårt engagemang inom ramen för H2020 har fortsatt under våren. Genom projektet får vi möjlighet till EU-finansiering för teknikutveckling samtidigt som det skapar viktiga industrikontakter och referenskunder. Under andra kvartalet har vi utfört ytterligare delprojekt tillsammans med välkända aktörer inom papper- och massaindustrin. Totalt arbetade vi upp intäkter om 2 565 kr som ersättning för utvecklingskostnader relaterat till H2020 under det andra kvartalet.

Omstart med växande orderbok

Hela Acosense teamet har arbetat hårt under speciella omständigheter det gångna året. Med de senaste veckornas växande orderbok och ökande antal förfrågningar var det med lättnad jag kom tillbaka till kontoret efter semestern. Nu är vårt fokus inställt på att med full kraft vara redo när samhällen och industrier förhoppningsvis öppnar upp under hösten. Med en positiv utveckling av massapriserna och ett visst uppdämt investeringsbehov på bruken efter Covid-19 är min förhoppning att vi ska vara rätt positionerade för att kunna ta tillvara på de möjligheter som då uppstår.

Teckningsoption 2

Sist men inte minst vill jag påminna dig som aktieägare om inlösen av Acosense TO2 under perioden 16-30 september. Per utgången av juni hade vi en kassa om 7 144 kr. Genom den riktade nyemissionen som genomfördes i december fick Acosense ett tillskott om 8,0 mkr från en rad större investerare. Min och styrelsens bedömning var att en riktad nyemission mot ett antal större investerare var mest gynnsamt för Acosense och dess aktieägare vid den tidpunkten. För att kompensera de aktieägare som inte fick möjligheten att vara med i den riktade nyemissionen gavs istället vederlagsfria teckningsoptioner ut. Dessa optioner, TO2, löper nu ut genom att varje option ger rätt att teckna en ny aktie till 60% av det volymvägda genomsnittspriset under perioden 10 augusti – 10 september. Jag kommer att teckna de aktier som mina optioner ger rätt till och jag hoppas att du som optionsinnehavare kommer att göra detsamma!

Denna information är sådan som Acosense AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-08-26 09:00 CET.

Johannes Landén, CFO
Telefon: 0706 – 32 42 02