Acosense når viktiga milstolpar i H2020 och rekvirear ca 5 mkr

2019 tilldelades Acosense ett bidrag om ca 14 mkr från Europeiska Komissionen inom ramen för Horizon 2020. Som tidigare meddelats har projektet lett till stora tekniska framsteg och till att viktiga samarbeten och kundrelationer har inletts. Genom de framsteg som nåtts per september 2020 rekvirerar Acosense ca 5 mkr att utbetalas under fjärde kvartalet 2020. Sedan tidigare har ca 7 mkr erhållits.

H2020 projektet fokuserar på att tillsammans med kunder verifiera och vidareutveckla Acosense teknik, applikationsområden och mjukvara för analys. Utvecklingen har bland annat lett till att hårdvaran klarar en temperatur om 155 grader jämfört med tidigare 120 grader. Senare under 2020 förväntas hårdvara som klarar temperaturer om 200 grader lanseras. Mycket fokus och stora framsteg har även gjorts inom maskininlärning och användning av AI i analysverktyget för att skapa en mjukvara som kan behandla stora datamängder och på så sätt dra slutsatser som tidigare var omöjliga.

Följande kundsamarbeten har inletts inom olika verifieringsområden:

• Kokaren: Optimering av kokaren i sammarbete med tre kunder; Arauco Nueva Aldea i Chile, Södra Mönsterås och BillerudKorsnäs Gruvön.
  • Bestrykning: Optimering av bestrykningsprocessen i samarbete med kartongbruken CMPC Maule i Chile, Reno di Medici Barcelona och Stora Enso Skoghall.
  • Petrokemi och ATEX: Petrokemiapplikationer verifieras tillsammans med en svensk anläggning inom kracking.

”H2020-projektet har gett oss möjlighet att fokusera på processoptimerande insatser tillsammans med några av världens största bolag inom papper- och massaindustrin. Att kunna attrahera dessa partners till ett projekt som detta är otroligt stimulerande och ett tydligt tecken på att det finns ett stort intresse för Acosense teknologi och att det vi gör är både efterfrågat och värdefullt.”, säger Karl Nilsson, VD på Acosense.

Som meddelats i pressmeddelande från september 2019 beviljades Acosense finansiering genom Horizon 2020 som är på totalt ca 19 miljoner kronor och där Europeiska Komissionen bidrar med 70% av kostnaderna. Utbetalningen sker i tre steg där omkring 50% betalades ut vid projektstart och omkring 40% betalas ut efter halvtidsrapporten. Resterande 10% betals ut efter att slutrapporten godkännts hösten 2021.

Citat