Komplettering: Stora Enso Skoghall köper system för processanalys av massakvalitet

Projektet påbörjades redan 2016, under namnet Preventor, och syftade till att med hjälp av akustik analysera processer. På Skoghall identifierade snabbt analys av massakvalitet som ett intressant område och inom projektet så installerades hårdvara, verifierades applikationen samt att vi tillsammans tog fram ett användarvänligt gränssnitt för presentation av aktuell massakvalitet.

Det steg som nu tas är att den färdiga produkten paketerats och att Skoghall, nu på affärsmässiga grunder, väljer att gå vidare och köper rätten att använda systemet via en licens för användning av systemet och dess mjukvara.

Den affär med ett massabruk i södra Sverige, som publicerades i Pressmeddelande 2020-03-31, är även det en direkt följd av det arbete som genomförts i det projekt som låg till grund även för denna affär med Stora Enso Skoghall.

Affären kommer initialt ha en mindre omsättningspåverkan.

Acosense affärsidé är att hjälpa kunder inom processindustrin att optimera sina processer. Detta sker genom att analysera processen utifrån dels Acosense egna hårdvara, som på ett unikt sätt extraherar information ur processvätskan i realtid, och dels genom att inkorporera information som kontinuerligt genereras av bruket. Tekniken som Acosense använder i sin egen hårdvara kallas aktiv akustisk spektroskopi och går ut på att en akustisk signal skickas in i vätskan och där förändringar i signalen kopplas till förändringar i vätskans egenskaper samt förändringar i processen som sådan. Teknikplattformen är icke-invasiv, är alltså inte är i kontakt med själva vätskan, varför kunder enkelt kan nå helt nya nivåer av processoptimering - utan ingrepp i processen.