Konvertering av teckningsoptioner tillför Acosense ca 1,7 mkr

Konverteringsperioden för Acosense teckningsoptioner TO1 som gavs ut i samband med företrädesemissionen 2019 löpte ut 30 september. Totalt har 2 864 796 av 9 331 848 utestående optioner konverterats motsvarande 30,6%. Som ett resultat har Acosense tillförts cirka 1,7 mkr före transaktionskostnader och totalt antal utestående aktier ökat med 954 932 från 15 778 548 till 16 733 480. Kostnader relaterade till konverteringen har inte räknats av.

Vid företrädesemissionen i juni 2019 tilldelades utan vederlag 1 teckningsoption för varje aktie, totalt 9 331 848 optioner. Tre optioner gav innehavaren rätt att teckna sig för en ny aktie för 1,75 kr under september 2020. De nyemitterade aktierna motsvarar cirka 6,1% av kapitalet och i och med konverteringen ökar aktiekapitalet med 190 986 SEK från 3 155 710 SEK till 3 346 696 SEK.

Som tidigare meddelats kommer kapitalet från emissionen att användas till att öka takten i försäljningsarbetet och installationerna. Bolaget har per idag pågående diskussioner med flera pappers- och massabruk i Norden och internationellt. Genom att öka takten i installationerna skapas möjligheter för växande framtida intäkter där den återkommande andelen ökar i takt med att installationsbasen växer.

”Vi är mycket glada att så många aktieägare valt att teckna sig för nya aktier trots att aktiekursen varierat och varit under teckningskursen den senaste månaden. Mot bakgrund av utvecklingen inom H2020, våra senaste ordrar och inte minst det internationella intresset som vuxit fram ser vi ljust på framtiden.” säger Karl Nilsson, Acosense VD.

Denna information är sådan som Acosense AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-10-06 14:21 CET.

Karl Nilsson, VD