Massabruk i södra sverige analyserar massakvalitet med Acosense

Ett massabruk i södra sverige väljer Acosense instrument för analys av massakvalitet för att minska mängden mixmassa och på så sätt minska sina produktionskostnader.

Att kunna se vilken massakvalitet som produceras vid givet tillfälle, dvs detektera när byte av massakvalitet skett i produktionen, online innebär att kunden kan växla över till rätt massatorn snabbare och där med minska mängden mixmassa. Mixmassa är den massa som är övergången mellan två olika kvaliteter och är således en blandning av dessa kvaliteter. Balndning av olika massor förekommer vid övergången av olika produkter då produktionen är kontinuerlig och inte batchvis. Dagens metod är för många bruk att man beräknat hur lång tid det tar för kvalitetbytet att ske plus en säkerhetsmarginal men med onlinemätning kan man dels minska mängden massa som är en blandning och minska säkerhetsmarginaler.

Acosense metod som monteras utanpå processrören innebär en lösning som snabbt kan appliceras på redan existerande processer. Inget behöver byggas om, inga rör trycktestas och lösningen anpassas till kundens unika produktion.

”Att kunna frigöra produktionsvolymer ur redan existerande processer har sedan Acosense start varit ett mål och något som ger såväl ekonomiska som miljömässiga vinster. Med den här typen av lösningar hjälper vi också kunden att säkerställa att rätt kvalitet produceras och att de får ut mer av sin råvara” säger Karl Nilsson, VD på Acosense.

Om Acosense