Acrinova AB offentliggör delårsrapport för perioden januari – mars 2024

Acrinova AB (publ) (”Acrinova”) publicerar härmed delårsrapport avseende perioden januari till mars 2024. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.acrinova.se).

Vd Ulf Wallén kommenterar:

”Under första kvartalet har vi avslutat försäljningen av flerbostadsfastigheten Euron 2 samt tecknat ett avtal avseende förvärv av en industrifastighet i Helsingborg. Den ekonomiska uthyrningsgraden ökar till 95,2 procent och vi presenterar ett fördubblat förvaltningsresultat i jämförelse med motsvarande period föregående år. Ett resultat som vi är mycket stolta över i dagens räntemiljö.”

Sammanfattning av första kvartalet (2024-01-01 2024-03-31)

Siffror för motsvarande period under föregående år inom parentes.

Nettoomsättningen uppgick till 38 822 tkr (34 451).

Hyresintäkter uppgick till 38 621 tkr (33 788).

Driftsöverskottet uppgick till 26 328 tkr (18 611).

Förvaltningsresultatet uppgick till 11 703 tkr (5 861).

Periodens resultat efter skatt uppgick till 2 032 tkr (113).

Periodens resultat per aktie uppgick till 0,03 kr (0,00).

Väsentliga händelser under det första kvartalet

1 februari meddelar Acrinova att bolaget har avyttrat fastigheten Euron 2 i Trelleborg. Det totala underliggande fastighetsvärdet uppgick till 151,5 miljoner kronor.

19 februari meddelar Acrinova att projektet på Handelsplatsen i Löddeköpinge färdigställts. Den nya byggnaden är fullt uthyrd och rymmer butikerna Jysk, Thansen och restaurangen Spicy Hot.

28 februari offentliggör Acrinova bokslutskommuniké för helåret 2023.

14 mars offentliggör Acrinova att bolaget tecknat ett femårigt avtal med Automilia avseende en lokal om 850 kvm på fastigheten Borggård 1:372 i Staffanstorp.

Väsentliga händelser efter perioden

4 april publicerar Acrinova kallelse till årsstämma i Acrinova AB (publ). Årsstämman äger rum den 6 maj 2024.

4 april offentliggör Acrinova AB årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2023.

8 april offentliggör Acrinova att bolaget förvärvat industrifastigheten Helsingborg Rausgård 20.

Kalendarium

Årsstämma 2024   2024-05-06

Delårsrapport Q2  2024-08-13

Delårsrapport Q3  2024-11-06

Bokslutskommuniké 2024 2025-02-27

Acrinova är en fastighetskoncern med fokus på kommersiella fastigheter i södra Sverige. Bolaget erbjuder helhetstjänster som ägare, förvaltare och utvecklare inom fastigheter. Acrinova har sitt huvudkontor i Malmö. Bolaget är sedan 2022 noterat på Nasdaq Stockholm.