AcuCorts läkemedel Zeqmelit® registrerat som varumärke i USA

AcuCort AB meddelar att bolagets läkemedel Zeqmelit® har registrerats som varumärke i USA.

Varumärkesskyddet är strategiskt viktigt inför bolagets kommersialiseringsfas. USA är både världens största enskilda läkemedelsmarknad och AcuCorts viktigaste marknad.

– Det är mycket positivt att vi nu har fått varumärkesskydd för vår munfilm Zeqmelit® med tillhörande användningsområden i USA. Varumärkesskyddet är ett viktigt steg inför vår kommande  kommersialiseringsfas i USA. Vidare ser vi fram emot att lansera Zeqmelit® i Norden från och med den 1 september, säger AcuCorts VD Jonas Jönmark.

Varumärkesregistreringen har utfärdats av den amerikanska varumärkesmyndigheten USPTO och gäller under 10 år och kan därefter förnyas.

Zeqmelit® har registrerats som varumärke i Europeiska unionens samtliga medlemsstater samt Norge, Storbritannien, Schweiz, Australien, Indien, Israel, Kina, Japan och nu i USA.

Jonas Jönmark
Verkställande direktör, AcuCort

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 augusti 2024.

AcuCort har utvecklat och kommersialiserar Zeqmelit®, en ny snabblöslig munfilm att lägga på tungan, baserad på den välkända kortisonsubstansen dexametason. Läkemedlet är en smart produkt i en ny, innovativ, patenterad och användarvänlig administrationsform i första hand för behandling av svåra och akuta allergiska reaktioner, krupp hos barn, illamående och kräkningar vid cellgiftsbehandling samt för behandling av patienter med covid-19 som behöver kompletterande syrebehandling. Zeqmelit® har godkänts som läkemedel i Sverige, Danmark, Norge och Finland. AcuCort (kortnamn: ACUC) är noterat på Spotlight Stock Market. Besök gärna www.acucort.se.