Patientstudien om Zeqmelit® är fullrekryterad

Samtliga patienter, 50 personer, i AcuCorts fas IV-studie ZEQ001 för Zeqmelit® är rekryterade.

Fas IV-studien ZEQ001 gällande munfilmen Zeqmelit®, en innovativ munfilm för behandling av svår och akut allergi, inleddes i slutet av januari. Nu har 50 patienter tilldelats munfilmen för användning när behov av behandling för akut allergisk reaktion uppstår.

- Patientrekryteringen har överträffat våra redan högt ställda förväntningar, något som vittnar om det stora patientbehovet av vår läkemedelsprodukt.

- Vidare kan studieresultatet användas i en ansökan om att ingå i förmånssystemet hos TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, säger Jonas Jönmark, vd på AcuCort.

Studieresultatet kommer att publiceras i vetenskapliga tidskrifter och förstärka marknadsföringen av produkten.

Studien pågår parallellt med marknadslanseringen i Norden och innebär att allergipatienter tilldelas Zeqmelit® för användning när behov av behandling för akut allergisk reaktion uppstår.

Syftet med studien, som är en öppen icke-randomiserad låginterventionsstudie, är att få värdefulla vetenskapliga data om användandet av Zeqmelit® från patienter som tidigare ordinerats kortikosteroider i tablettform för självbehandling vid akuta allergiska reaktioner.

Läkaren och allergologen Bahram Javizian som är huvudprövare för studien utvecklar syftet med studien:

– Vi vill få patienternas erfarenheter av hur det är att ha den här biofilmen, till exempel: känner man sig trygg med den? Hur upplever man att det är att använda den? Kanske det viktigaste vi undersöker är: Har patienterna med sig läkemedlet? säger Bahram Javizian.

Jonas Jönmark, VD AcuCort AB
E-post: jonas.jonmark@acucort.se

AcuCort har utvecklat och kommersialiserar Zeqmelit®, en ny snabblöslig munfilm att lägga på tungan, baserad på den välkända kortisonsubstansen dexametason. Läkemedlet är en smart produkt i en ny, innovativ, patenterad och användarvänlig administrationsform i första hand för behandling av svåra och akuta allergiska reaktioner, krupp hos barn, illamående och kräkningar vid cellgiftsbehandling samt för behandling av patienter med covid-19 som behöver kompletterande syrebehandling. Zeqmelit® är godkänt i Sverige, Danmark, Norge och Finland. AcuCort (kortnamn: ACUC) är noterat på Spotlight Stock Market. Besök gärna www.acucort.se.