Addnode förnyar och utökar avtal med Försäkringskassan, ordern värd 8 MSEK

Addnodes dotterbolag Ida Infront har förnyat nuvarande avtal med Försäkringskassan. Avtalet omfattar driftsstöd och förvaltning av Försäkringskassans system för elektronisk mottagning och distribution av information. Ordern är på två år och värd cirka 8 MSEK över avtalsperioden.

Samarbetet med Försäkringskassan inom säker kommunikation inleddes 1994. Ida Infront har sedan dess levererat och förvaltat flera verksamhetskritiska system baserade på den egenutvecklade standardprodukten iipax™. Försäkringskassans in/ut datahanteringssystem är ett av myndighetsveriges största.

- Försäkringskassan är en kund med mycket högt ställda krav på graden av IT-stöd för sin verksamhetskritiska informationshantering. Det är oerhört tillfredställande att vi kan tillhandahålla rätt IT-stöd så att de kan leva upp till sina åtaganden. Ordern är ett resultat av en långsiktig relation med Försäkringskassan och en kvittens på vår förmåga att kostnadseffektivt leverera och förvalta kommunikationslösningar, säger Stefan Jonegård, VD på Ida Infront.

Lösningarna till Försäkringskassan baseras på produktfamiljen iipax som innehåller funktioner för dokument- och ärendehantering, säker informationsöverföring, kvalificerade e-tjänster och elektroniska långtidsarkiv. Produktfamiljen är grunden i en lång rad lösningar som används av myndigheter och privata bolag i Norden. iipax är en standardprodukt som utvecklas och underhålls av Ida Infront.