Addnode Group får licensorder från Försäkringskassan

STOCKHOLM, 8 november 2012 - Ida Infront, ett dotterbolag till Addnode Group, har fått i uppdrag av Försäkringskassan att införa ett nytt diariestöd för myndigheten. Lösningen baseras på Ida Infronts egen produkt iipax permission och har ett ordervärde på cirka 4,5 MSEK.

I och med det nya systemet kommer Försäkringskassan att få ett komplett verktyg för diarieföring, där de själva kan hantera ärendetyper, ärendestruktur och ärendeflöden. Det ingår även funktioner för skyddade personuppgifter och integritetslogg.

”Vi är oerhört stolta över att Försäkringskassan valt oss för det här uppdraget”, säger Ida Infronts VD Stefan Jonegård. ”Ida Infront är en ledande aktör inom bland annat dokument- och ärendehantering med flera svenska myndigheter bland våra kunder. Det här nya projektet ser vi som ett kvitto på att vi erbjuder högsta funktion till bästa pris. Nu ser vi fram emot att göra det här till ett framgångsrikt projekt tillsammans med Försäkringskassan.”

I första steget kommer en konfigurations- och utvecklingsfas att pågå i sex månader. Därefter genomförs två systemtestperioder innan det slutgiltiga systemet tas i drift, vilket preliminärt beräknas ske i november 2013.

Försäkringskassan är en av landets största myndigheter med cirka 12 500 medarbetare. De administrerar de försäkringar och bidrag som ingår i socialförsäkringen i Sverige.

Lösningen till Försäkringskassan är en del i produktfamiljen iipax som förutom diarieföring även innehåller funktioner för dokument- och ärendehantering, kvalificerade e-tjänster, elektroniskt långtidsarkiv och säker informationsöverföring. Produkten finns hos en lång rad myndigheter men även bland privata bolag. iipax är en standardprodukt som utvecklas och underhålls av Ida Infront.

Stefan Jonegård
VD Ida Infront AB
Tel: +46 (0)709 890 025
E-mail: stefan.jonegard@idainfront.se

Staffan Hanstorp
VD och koncernchef, Addnode Group AB
Email: staffan.hanstorp@addnodegroup.com

Johan Andersson
Affärsutvecklings- och Informationschef, Addnode Group AB
Email: johan.andersson@addnodegroup.com

Om Ida Infront AB
Ida Infront AB grundades 1984 och har i dag 65 anställda i Linköping, Stockholm och Sundsvall. Ida Infront AB är en del av Addnode Group AB som omsatte 2011 1300 MSEK och är noterat på OMX Nordic List, Small Cap.

Addnode Group-koncernen erbjuder affärskritiska IT-lösningar som realiserar affärsmöjligheter och effektiviserar verksamheter. Vi är 800+ anställda i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Serbien och USA.

• Vi är den största leverantören av IT-lösningar för design, konstruktion och produktlivscykelhantering till den nordiska marknaden.

• Vi är den största leverantören i Sverige av geografiska informationssystem (GIS) och systemstöd till tekniska förvaltningar i kommuner.

• Vi är en ledande leverantör i Sverige av ärendehanteringssystem till den offentliga sektorn.

• Vi har en ledande position i Sverige som leverantör av branschövergripande webbtjänster.

Med över 3000 kunder som använder våra lösningar i fler än 60 länder och en meritlista av god tillväxt, fortsätter vi att bygga en stark och omfattande portfölj av högpresterande IT-lösningar.

2011 uppgick nettoomsättningen till 1300 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small cap. Mer information om Addnode Group finns på www.addnodegroup.com.