Addnode Group får ny order på e-arkiv till Rikspolisstyrelsen värd minst 10 MSEK

STOCKHOLM, 2013-07-15 – Ida Infront, ett dotterbolag till Addnode Group, har slutit avtal med Rikspolisstyrelsen gällande ett centralt e-arkivsystem för hela Polisens verksamhet. Avtalet löper över fyra år med ett ordervärde på minst 10 MSEK. Därtill finns en option på förlängning i ytterligare tre år.

Ida Infront har, efter flera stora framgångar inom e-arkivområdet, fått ytterligare förtroende som leverantör av e-arkiv åt statliga myndigheter. Uppdraget till Rikspolisstyrelsen omfattar licenser, tjänster och en rad optioner i form av tilläggslicenser och tjänster.

Rikspolisstyrelsen tar nu ytterligare ett steg mot en fullt digitaliserad hantering av information genom att införa ett centralt e-arkiv för hela Polisens verksamhet och dess 28 000 anställda. 1,8 miljoner nya pappersakter per år väntas kunna ersättas med digitala akter. E-arkivet är också en förutsättning för att kunna följa den nya polisdatalag som trädde i kraft 2012.

”Detta är ett prestigeuppdrag och ett mycket intressant e-arkivprojekt för oss. För Polisen kommer e-arkivet vara mycket centralt för att möta den nya polisdatalagen, men också för en effektiv och säker informationshantering”, säger Stefan Jonegård, VD på Ida Infront.

”Rikspolisstyrelsens e-arkiv kommer att vara ett av de större i Sverige. Vi är mycket glada och stolta över att vi fått det här uppdraget”, fortsätter Stefan Jonegård. ”Vi är Sveriges främsta leverantör av e-arkiv. Vi har starka referensuppdrag samt ett komplett erbjudande till ett konkurrenskraftigt pris.”

Lösningen till Rikspolisstyrelsens baseras på produktfamiljen iipax som förutom e-arkiv även innehåller funktioner för dokument- och ärendehantering, kvalificerade e-tjänster och säker informationsöverföring. Produkten finns hos en lång rad myndigheter men även bland privata bolag. iipax är en standardprodukt som utvecklas och underhålls av Ida Infront.

För mer information kontakta:

Stefan Jonegård
VD, Ida Infront AB
Tel: +46 (0)709 890 025
E-mail: stefan.jonegard@idainfront.se

Staffan Hanstorp
VD och koncernchef, Addnode Group AB
Tel: +46 733 772 430
E-mail: staffan.hanstorp@addnodegroup.com

Johan Andersson
Chef affärsutveckling och information, Addnode Group AB
Tel: +46 (0)704 205 831
E-mail: johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group erbjuder affärskritiska IT-lösningar som realiserar affärsmöjligheter och effektiviserar verksamheter. Vi är 800+ medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Serbien och USA.

• Vi är den största leverantören av IT-lösningar för design, konstruktion och produktlivscykelhantering till den nordiska marknaden.

• Vi är den största leverantören i Sverige av geografiska informationssystem (GIS) och systemstöd till tekniska förvaltningar i kommuner.

• Vi är en ledande leverantör i Sverige av ärendehanteringssystem till den offentliga sektorn.

• Vi har en ledande position i Sverige som leverantör av branschövergripande webbtjänster.

Med över 3000 kunder som använder våra lösningar i fler än 60 länder och en meritlista av god tillväxt, fortsätter vi att bygga en stark och omfattande portfölj av högpresterande IT-lösningar.

2011 uppgick nettoomsättningen till 1300 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small cap. Mer information om Addnode Group finns på www.addnodegroup.com.

Om Ida Infront AB
Ida Infront AB grundades 1984 och har i dag 65 anställda i Linköping, Stockholm och Sundsvall. Ida Infront AB är en del av Addnode Group AB som 2012 omsatte 1365 MSEK och är noterat på OMX Nordic List, Small Cap.