Addnode Group får order på e-arkiv till Migrationsverket

STOCKHOLM, 27 november 2012 – Ida Infront ett dotterbolag till Addnode Group, har fått i uppdrag av Migrationsverket att införa ett nytt e-arkiv som ett led i myndighetens effektiviseringsarbete. Lösningen baseras på Ida Infronts produkt iipax archive och affären har ett ordervärde på cirka 5 MSEK över tre år.

Det nya e-arkivet ger Migrationsverket möjlighet att gå över till en mer digital hantering av myndighetens ärenden. Införandet är en del av det utvecklingsarbete som Migrationsverket nu genomför för att förbättra service, effektivitet och kvalitet.

”Vi ser det som mycket glädjande och är stolta att Migrationsverket har valt Ida Infronts produkt iipax för sitt e-arkiv, säger Stefan Jonegård, VD på Ida Infront.

Digital arkivering har blivit en nödvändighet för att uppfylla kraven på tillgänglighet, flexibilitet, effektivitet och informationssäkerhet. Dagens diarie- och ärendehanteringssystem kan inte ta hand om information över tid och i många fall har informationen i systemen växt till ohanterliga volymer.

”Ida Infront var den leverantör som vid utvärderingen bäst uppfyllde funktionskraven och möjligheten till ett snabbt införande”, säger Håkan Carlsson, projektledare på Migrationsverket.

”För Ida Infront är den här affären ett ytterligare bevis på att våra produkter och vår kompetens ligger i absolut framkant inom e-arkivområdet”, konstaterar Fredrik Samson, affärsområdeschef på Ida Infront. ”Kraven på myndigheter att använda nya arkivredovisningsprinciper från och med 2013 har medfört en våg av e-arkivsatsningar. Vi på Ida Infront står väl rustade för att hjälpa kunderna med dessa projekt”

Lösningen till Migrationsverket är en del i produktfamiljen iipax som förutom e-arkiv även innehåller funktioner för dokument- och ärendehantering, kvalificerade e-tjänster och säker informationsöverföring. Produkten finns hos en lång rad myndigheter men även bland privata bolag. iipax är en standardprodukt som utvecklas och underhålls av Ida Infront.

Stefan Jonegård, VD Ida Infront AB
Tel: +46 (0)709 890 025
stefan.jonegard@idainfront.se

Staffan Hanstorp, VD och koncernchef, Addnode Group AB
staffan.hanstorp@addnodegroup.com

Johan Andersson, Informationschef, Addnode Group AB
johan.andersson@addnodegroup.com

Om Ida Infront AB
Ida Infront AB grundades 1984 och har i dag 65 anställda i Linköping, Stockholm och Sundsvall. Ida Infront AB är en del av Addnode Group AB som är noterat på OMX Nordic List, Small Cap.

Addnode Group-koncernen erbjuder affärskritiska IT-lösningar som realiserar affärsmöjligheter och effektiviserar verksamheter. Vi är 800+ anställda i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Serbien och USA.

• Vi är den största leverantören av IT-lösningar för design, konstruktion och produktlivscykelhantering till den nordiska marknaden.

• Vi är den största leverantören i Sverige av geografiska informationssystem (GIS) och systemstöd till tekniska förvaltningar i kommuner.

• Vi är en ledande leverantör i Sverige av ärendehanteringssystem till den offentliga sektorn.

• Vi har en ledande position i Sverige som leverantör av branschövergripande webbtjänster.

Med över 3000 kunder som använder våra lösningar i fler än 60 länder och en meritlista av god tillväxt, fortsätter vi att bygga en stark och omfattande portfölj av högpresterande IT-lösningar.

2011 uppgick nettoomsättningen till 1300 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small cap. Mer information om Addnode Group finns på www.addnodegroup.com.