Addnode Group förvärvar Abou och blir marknadsledande inom e-tjänster

Stockholm, 4 mars 2013 - Addnode Group har förvärvat Abou AB och blir marknadsledande inom e-tjänster till den kommunala marknaden. Förvärvet kompletterar och stärker Addnode Groups befintliga erbjudande av systemlösningar till offentlig sektor.

Abou levererar Sveriges ledande e-tjänsteplattform med över 200 färdiga e-tjänster. En plattform som på kort tid valts av över 40 kommuner. Kommunerna kan på plattformen kostnadseffektivt bygga
e-tjänster på egen hand eller med Abous hjälp. Abou, med 20 medarbetare, erbjuder även lösningar för mobila e-tjänster och processvisualisering. Bolaget omsatte 2012 cirka 23 MSEK.

”Strategiskt är detta helt rätt för företaget, våra medarbetare och mest av allt för våra kunder. Hos Addnode Group finns kunskap och erfarenhet som kan hjälpa mig och mina medarbetare att fortsätta utveckla bolaget. Tillsammans kan vi nu skapa en helt digital e-förvaltning hos våra kunder”, säger Per Lindhe, grundare av Abou.

”Abou är ett strategiskt kompletteringsförvärv för Addnode Group. Vi har ett starkt erbjudande till handläggarna i kommunerna inom ett flertal olika områden. Förvärvet av Abou tar oss närmare invånarna i kommunerna samt ger oss kompetens och tillgång till en plattform för att skapa e-tjänster som vi idag saknar inom koncernen”, säger Staffan Hanstorp, VD och koncernchef för Addnode Group.

Abou kommer att rapporteras som en del av affärsområde Process Management från och med mars 2013. Förvärvet förväntas ge ett mindre positivt tillskott till koncernens vinst per aktie på årsbasis.

För mer information kontakta:
Staffan Hanstorp, VD och koncernchef, Addnode Group AB
Tel: +46 733 772 430, e-mail: staffan.hanstorp@addnodegroup.com

Per Lindhe, Styrelseordförande, Abou AB
Tel: +46 70 858 02 00, e-mail: per.lindhe@abou.se

Johan Andersson, Informations- och affärsutvecklingschef, Addnode Group AB
Tel: +46 704 205 831, e-mail: johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group erbjuder affärskritiska IT-lösningar som realiserar affärsmöjligheter och effektiviserar verksamheter. Vi är 800+ medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Serbien och USA.

- Vi är den största leverantören av IT-lösningar för design, konstruktion och produktlivscykelhantering till den nordiska marknaden.
- Vi är en ledande leverantör till svensk offentlig sektor av ärendehanteringssystem, handläggarstöd, e-arkiv och e-tjänster med stor kompetens inom Geografisk IT och webbtjänster.

Med över 3 000 kunder som använder våra lösningar i fler än 60 länder och en meritlista av god tillväxt, fortsätter vi att bygga en stark och omfattande portfölj av högpresterande IT-lösningar.
2012 uppgick nettoomsättningen till 1 365 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small cap. Mer information om Addnode Group finns på www.addnodegroup.com.