Addnode Group förvärvar produkt för räddningstjänsten

STOCKHOLM, 3 februari 2014 – Addnode Groups dotterbolag Tekis har förvärvat produkten Alarmos, ett verksamhetssystem för räddningstjänstens processer. Tekis har sedan tidigare ett eget system för räddningstjänstens behov och förvärvet stärker marknadspositionen.

Produkten Alarmos omsätter idag knappt 10 MSEK och används av ett hundratal kommuner och räddningsförbund. Tekis befintliga lösning för denna marknad är baserad på den egna produkten Core, som idag är ledande inom detta segment.

”Förvärvet ökar kundnyttan i våra nuvarande erbjudanden och stärker vår förmåga att möta kundernas växande behov. Vår produkt Core är idag ett starkt erbjudande till räddningstjänsten och med Alarmos får vi ett ännu mer komplett erbjudande. Detta visar vår tydliga intention att vara våra kunders partner på den kommunala marknaden”, säger Carin Andersson, VD för Tekis.

Produkten Alarmos kommer att integreras i Addnode Groups dotterbolag Tekis. Parterna har beslutat att inte avslöja några detaljer om transaktionen.

Staffan Hanstorp, VD och koncernchef, Addnode Group AB
Tel: +46 (0) 733 77 24 30, e-post: staffan.hanstorp@addnodegroup.com

Carin Andersson, VD, Tekis AB
Tel: +46 (0) 8 404 31 81, e-post: carin.andersson@tekis.se

Johan Andersson, CFO, Addnode Group AB
Tel: +46 (0) 704 20 58 31, e-post: johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group erbjuder verksamhetskritiska IT-lösningar till utvalda marknader inom både privat och offentlig sektor. Vi förvärvar, bygger och utvecklar bolag som levererar verksamhetskritiska IT-lösningar för specifika behov hos våra kunder. Varje dag använder 250 000 ingenjörer våra system för att utveckla och underhålla produkter, byggnader och och anläggningar. 100 000 tjänstemän i offentlig sektor använder våra lösningar för kommunal och statlig förvaltning.

Vi är 950 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Serbien, Indien och USA. 2012 uppgick nettoomsättningen till 1 365 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small cap.  Mer information om Addnode Group finns på www.addnodegroup.com.