• Addnode Group/

Addnode Group ger uppdatering kring påverkan av coronapandemin, drar tillbaka utdelningsförslag och aviserar besparingsåtgärder

30 mars 2020 - Stockholm

Även om Addnode Group  bedömer att de direkta finansiella effekterna under första kvartalet 2020 blir begränsade, har Addnode Group identifierat ett behov av att hantera framtida effekter på våra verksamheter till följd av coronapandemin. I dagsläget är det ej möjligt att fastslå hur stor eller långvarig påverkan coronapandemin medför.

Återkallat utdelningsförslag

Addnode Group har en stark finansiell ställning, men som en konsekvens av den osäkerhet som råder till följd av coronapandemin har styrelsen i Addnode Group AB (publ) beslutat att dra tillbaka det tidigare kommunicerade förslaget om en utdelning med 2,50 SEK per aktie. Styrelsens nya förslag är att ingen utdelning ska ske.

Besparingsåtgärder

Addnode Group har initierat åtgärder för att kapacitetsanpassa verksamheten till rådande förhållanden, bland annat genom att utvärdera de statliga stödåtgärder som erbjuds i olika länder. Åtgärderna kommer främst påverka vissa bolag inom divisionerna Design och PLM med fokus på arbetstidsförkortning, färre underkonsulter och generella kostnadsbesparingar. För att anpassa verksamheterna till förändrade marknadsförutsättningar kommer också personalreduceringar att genomföras. Lokalt har diskussioner med myndigheter och fackliga representanter initierats för att med flexibla lösningar långsiktigt kunna bibehålla våra medarbetares värdefulla kompetens.

Arbetstidsförkortningar kommer att innebära en tillfällig reducering av lönen för många medarbetare. Medlemmarna i Addnode Groups koncernledning har därför beslutat att tillfälligt sänka sina löner med 10 procent. Motsvarande sänkning av konsultarvode till styrelseordförande görs också.

– Situationen med coronapandemin påverkar oss och våra kunder. Vi måste anpassa oss till denna förändring i de globala marknadsförhållandena för framför allt divisionerna Design och PLM. Division Process Management med kundbasen i svensk offentlig sektor bedöms inte påverkas i samma omfattning. Vi vidtar åtgärder för att säkra våra långsiktiga marknadsledande positioner och skydda våra verksamheter, säger Addnode Groups VD och koncernchef Johan Andersson.

Denna information är sådan som Addnode Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU: s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom nedanstående kontaktpersons försorg, 14.30 CET den 30 mars 2020.

Johan Andersson, VD och koncernchef, Addnode Group
Tel: +46 (0) 704 20 58 31, e-mail:
johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group förvärvar, driver och utvecklar entreprenörsdrivna bolag som tillhandahåller programvaror och digital tjänster till marknader där vi har, eller kan ta, en ledande position. Vi är en Europaledande leverantör av programvaror och tjänster för design, konstruktion och produktdatainformation samt en ledande leverantör av dokument- och ärendehanteringssystem till svensk och norsk offentlig sektor.

Vi är 1 850 medarbetare i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Australien, Danmark, Finland, Frankrike, Indien, Japan, Kanada, Nederländerna, Norge, Serbien, Slovakien, Sydafrika, USA och Österrike. 2019 uppgick nettoomsättningen till 3 434 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.