Addnode Group har fått omfattande order från ÅF

STOCKHOLM, 30 maj 2013 - Cad-Q, ett dotterbolag till Addnode Group, har fått en omfattande order från teknikkonsulten ÅF avseende licenser och underhållsavtal för CAD- och BIM-programvara. Ordern är en direkt följd av det exklusiva samarbetsavtalet avseende Autodeskprodukter och tillhörande tjänster som ingicks tidigare i år mellan Cad-Q och ÅF.

Ordern som löper över tre år omfattar hela ÅFs samtliga CAD- och BIM-licenser avseende Autodesk-produkter med tillhörande underhållsavtal. Dessutom satsar ÅF på produktdatalösningar (PDM) för att enklare kunna organisera, hantera och spåra data i projekt - från uppstart till simulering och dokumentation.

”Tidigare i år förnyade vi vårt samarbetsavtal med Cad-Q. Parallellt med detta har vi också analyserat och utvärderat våra arbetsprocesser och vårt sammantagna behov av Autodesk-licenser efter förvärvet av Epsilon vilket nu lett till denna långsiktiga investering”, säger Henrik Carlberg, IT-chef på ÅF.

”Vi på Cad-Q är naturligtvis mycket glada över denna affär och för partnerrelationen med ÅF där vi på nordisk basis kan bidra med kunskap och tjänster inom mjukvaruinköp, licenshantering, utbildningar och utvecklingstjänster”, säger Mats Persson, Business Unit Manager AEC/FM, Cad-Q.

CAD = computed-aided design
BIM = byggnadsinformationsmodellering
PDM = product data management

För mer information kontakta:

Mats Persson, Business Unit Manager AEC/FM, Cad-Q Sverige.
Tel: +46 70 603 48 20, E-post: mats.persson@cad-q.se

Henrik Carlberg, IT-chef, ÅF
Tel: +46 (0)70-514 72 83, E-post: henrik.carlberg@afconsult.com

Johan Andersson, Informations- och affärsutvecklingschef, Addnode Group
Tel: +46 704 205 831, E-post: johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group erbjuder affärskritiska IT-lösningar som realiserar affärsmöjligheter och effektiviserar verksamheter. Vi är 800+ medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Serbien, USA och Indien.

Vi är den största leverantören av IT-lösningar för design, konstruktion och produktlivscykelhantering till den nordiska marknaden.Vi är en ledande leverantör till svensk offentlig sektor av ärendehanteringssystem, handläggarstöd, e-arkiv och e-tjänster med stor kompetens inom Geografisk IT och webbtjänster.

Med över 3 000 kunder som använder våra lösningar i fler än 60 länder och en historik av god tillväxt, fortsätter vi att bygga en stark och omfattande portfölj av högpresterande IT-lösningar.

2012 uppgick nettoomsättningen till 1 365 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small cap. Mer information om Addnode Group finns på www.addnodegroup.com.

Om Cad-Q
Cad-Q är Nordens ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterad IT och arbetar med implementering av programvaror, utbildning, support och IT-stöd av CAD-system till bygg-, fastighets- och industrisektorerna. Cad-Q grundades 1989 och har cirka 220 medarbetare på 18 kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Cad-Q är en del av Addnode Group som är noterad på OMX Nordic List, Small Cap. Mer information på www.cad-q.se

Om ÅF
ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. ÅF har idag cirka 6 800 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen. Omsättningen uppgår till ca 8 miljarder SEK årligen. Mer information på http://www.afconsult.com/