Addnode Group investerar i planeringsverktyg för hemtjänsten

STOCKHOLM, 2 oktober, 2014 – Addnode Group har genom en riktad nyemission blivit ägare till 37% av bolaget bakom Kompanion, ett webbaserat planeringsverktyg som hjälper hemtjänsten att planera och organisera sitt arbete. Addnode Group har samtidigt tecknat en option om förvärv av resterande aktier i bolaget.

Kompanion är Projektstyrning Prima ABs webbaserade planeringverktyg för hemtjänsten som används av ett stort antal kommuner och privata bolag för att optimera verksamheten, förbättra servicegraden och kvaliteten samt minska resor och miljöbelastning. Bolaget är lönsamt och omsätter idag cirka 12 MSEK. För mer information om verksamheten se vidare www.kompanion.se.

Addnode Group är en ledande leverantör av IT-system och tjänster för offentlig sektor. Bland kunderna finns flera statliga verk och 270 av Sveriges 290 kommuner. Investeringen i Kompanion ger Addnode Group ett nytt erbjudande för hemtjänsten och tillgång till en Software as a Service (SaaS) plattform för ruttoptimeringslösningar.

”Kompanion är en strategisk investering för Addnode Group. Vi får tillgång till ett starkt erbjudande för hemtjänsten som vi inte haft tidigare. Vi får ett bra fäste in i den mjuka sektorn. Med vår erfarenhet av offentlig sektor, geografiska informationssystem, ruttoptimering och ärendehanteringssystem kommer vi att kunna hjälpa Kompanion att växa och utvecklas snabbare”, säger Staffan Hanstorp, VD och koncernchef för Addnode Group.

”Strategiskt är detta helt rätt för företaget, våra medarbetare och mest av allt för våra kunder. Hos Addnode Group finns kunskap och erfarenhet som kan hjälpa mig och mina medarbetare att fortsätta utveckla bolaget till nya nivåer. Tillsammans kan vi nu utveckla Kompanion vidare”, säger Tomas Lilja, VD Projektstyrning Prima AB

Investeringen i Projektstyrning Prima AB innebär att Addnode Group i ett första skede blir ägare till 37 procent av bolaget. Ett optionsavtal har tecknats med övriga aktieägare som ger Addnode Group rätt att förvärva deras aktier 2017. Ägarandelen kommer att rapporteras som en del av affärsområde Process Management och förväntas inte ha någon väsenttlig påverkan på resultatet 2014.

För mer information kontakta:
Tomas Lilja,
VD, Projektstyrning Prima AB
Tel: +46 (0) 709 63 33 75, e-post: tomas.lilja@kompanion.se

Staffan Hanstorp, VD och Koncernchef, Addnode Group
Tel: +46 (0) 733 77 24 30, e-post: staffan.hanstorp@addnodegroup.com

Johan Andersson
,
CFO och IR-ansvarig, Addnode Group
Tel: +46 (0) 704 205 831, e-post: johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group erbjuder verksamhetskritiska IT-lösningar till utvalda marknader inom både privat och offentlig sektor. Vi förvärvar, bygger och utvecklar bolag som levererar IT-lösningar för specifika behov hos våra kunder.

Varje dag använder 250 000 ingenjörer våra system för att utveckla och underhålla produkter, byggnader och anläggningar. 100 000 tjänstemän i offentlig sektor använder våra lösningar för kommunal och statlig förvaltning.

Vi är 950 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, USA, Indien och Serbien. 2013 uppgick nettoomsättningen till 1 444 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small cap. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.