Addnode Group levererar dokument- och ärendehantering samt e-arkiv till Statistiska Centralbyrån

STOCKHOLM 17 oktober 2013 - Ida Infront, dotterbolag till Addnode Group, ska leverera nytt dokument- och ärendehanteringssystem samt e-arkiv till Statistiska centralbyrån. Avtalet löper över 3 år med ett ordervärde på minst 9 MSEK. Lösningen kommer att användas av alla cirka 1400 medarbetare på SCB och ger myndigheten stöd för diarieföring, dokument- och ärendehantering, e-arkiv, arkivredovisning och arbetsflöden.

Upphandlingen genomfördes genom förnyad konkurrensutsättning på ramavtalet för E- förvaltningsstödjande tjänster och innehöll bland annat livedemonstrationer samt individuell testkörning. Ida Infront utsågs till vinnaren efter att fått högsta poäng i utvärderingen för funktionalitet, demonstration och testkörning samt även haft lägsta pris.

Med iipax får SCB en modern lösning för diarieföring, dokument- och ärendehantering, arkivredovisning och e-arkiv som tar i beaktande e-förvaltningens framtida utveckling med e-tjänster, automatiserade flöden och webbpublicering. Lösningen kommer att hantera dokument och ärenden under hela deras livscykel, från att dokument skapas eller inkommer tills att de ska arkiveras eller gallras.

”Vi är mycket glada över att få förtroendet att leverera detta prestigeuppdrag till Statistiska Centralbyrån. Detta projekt är mycket intressant för oss då det dels kommer bli ett centralt och gemensamt verktyg för att hantera hela informationskedjan inklusive bevarande och gallring, dels att det berör hela SCBs cirka 1400 medarbetare där vi framöver får möjlighet att införa nytt modernt systemstöd för flertalet verksamhetsprocesser. Denna affär är ytterligare ett bevis på att vår produktfamilj iipax matchar marknadens behov bäst vad gäller funktionalitet, användarvänlighet och pris," säger Stefan Jonegård, VD på Ida Infront.

Lösningen till Statistiska centralbyrån baseras på produktfamiljen iipax som innehåller funktioner för dokument- och ärendehantering, e-arkiv, kvalificerade e-tjänster och säker informationsöverföring. Produkten finns hos en lång rad myndigheter men även bland privata bolag. iipax är en standardprodukt som utvecklas och underhålls av Ida Infront.

Stefan Jonegård
VD, Ida Infront AB
E-post: stefan.jonegard@idainfront.se

Staffan Hanstorp
VD och koncernchef, Addnode Group AB
E-post: staffan.hanstorp@addnodegroup.com

Johan Andersson
Chef affärsutveckling och information, Addnode Group AB
E-post: johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group erbjuder verksamhetskritiska IT-lösningar. Vi är marknadsledande i Norden inom IT- lösningar för design, konstruktion, projektering och livscykelhantering av produkter och anläggningar. Addnode Group har en stark marknadsposition i Sverige inom offentlig sektor med ett erbjudande som omfattar ärendehantering, e-tjänster, förvaltningssystem och webblösningar.

Vi är 900 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Serbien, Indien och USA. Verksamheten är organiserad i fyra affärsområden och bedrivs under flera varumärken. Med över 3000 kunder i fler än 60 länder i privat och offentlig sektor fortsätter vi att bygga en omfattande portfölj av IT-lösningar för verksamhetskritiska processer.

2012 uppgick nettoomsättningen till 1365 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small Cap. Mer information om Addnode Group finns på www.addnodegroup.com.