Addnode levererar PLM-lösning till SSAB Tunnplåt

Addnodes dotterbolag Technia, som är en av Europas ledande leverantörer av PLM-lösningar (Product Lifecycle Management), har tecknat avtal med SSAB Tunnplåt AB i Borlänge och Luleå. Avtalet omfattar leverans av en PLM-lösning baserad på programvaruplattformen ENOVIA SmarTeam från Dassault Systèmes. Ordervärdet är betydande och det finns optioner för leverans av PLM-system till ytterligare anläggningar inom SSAB.

SSAB-koncernen är ett av Europas mest effektiva stålföretag med konkurrenskraftiga produkter som säljs över hela världen. SSAB Tunnplåt utvecklar, producerar och marknadsför tunnplåt med fokus på avancerade höghållfasta stål som ger mervärde för kunderna.

Den ENOVIA SmarTeam-lösning som Technia ska leverera till SSAB omfattar konsulttjänster, programvara samt support- och underhållsavtal. Med hjälp av Technias PLM-expertis kommer lösningen att implementeras på ett snabbt och effektiv sätt. Ordervärdet är betydande och det finns optioner för leverans till ytterligare anläggningar inom SSAB.
Lösningen från Technia kommer bland annat att ersätta IFS modul för dokumenthantering. För SSAB är information om en anläggning en förutsättning för att kunna driva och förvalta den på ett optimalt sätt. Det ställs höga krav från myndigheter beträffande säkerhet och miljöbestämmelser, därmed blir tillgång till rätt information en förutsättning för säker drift och färre driftstopp.

Med hjälp av Technia och ENOVIA’s SmarTeam lösning kommer SSAB att etablera en plattform där företagets anläggningsinformation kommer att kunna uppdateras i takt med att förbättringar och löpande underhåll utförs på anläggningens uppbyggnad.

- Vi är stolta över att SSAB valde Technia efter en noggrann utvärdering, säger Florian von Tiedemann, Director Technia och ansvarig för SmarTeam verksamheten. Detta är en bekräftelse för både Technia och ENOVIA SmarTeam produkten. Technia började nyligen marknadsföra PLM-lösningar baserade på SmarTeam och vår strategi att satsa på anläggnings- och metallindustri visade sig vara helt rätt.