• Addnode Group/

Addnodes dotterbolag Cad-Q lanserar CQTools – en ny produktportfölj och den största produktsatsningen i bolagets historia.

CQTools, består av en serie applikationer och verktyg som alla förenklar och effektiviserar projekterings- och konstruktionsprocesserna. Utvecklingen av CQTools har skett i nära samarbete med Cad-Qs kunder. Ett flertal produkter släpps på marknaden de kommande månaderna.

CAD-Q är Nordens ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterad IT och arbetar med implementering av programvaror, utbildning, support och IT-stöd av CAD-system till bygg-, fastighets- och industrisektorerna. Fokus för all utveckling av CQTools är att stödja en Lean-strategi. Det innebär att allt innehåll är framtaget för att främja mer effektiva processer och därigenom skapa mervärde till Cad-Qs kunders slutleveranser. CQTools reducerar onödiga arbetsmoment, säkrar standardisering nationellt och internationellt samt höjer kvaliteten på informationen. Produktportföljens verktyg fungerar som en förlängning av Autodesks plattformar och vid utvecklingen har plattformarnas grundfunktionalitet och objektsformat använts fullt ut och därmed säkerställs samordning och överföring till andra system. CQTools vänder sig till yrkeskårer som t ex konstruktörer, produktutvecklare, designers, arkitekter, byggnads-, el- och vvs-ingenjörer, husproducenter, väg-, VA- och landskapsprojektörer, entreprenörer m fl. – Cad-Q arbetar med många branscher och yrkesgrupper och jag är stolt över att vi nu kan erbjuda en bred produktportfölj som de allra flesta av våra kunder kommer att ha glädje av. Vi har lagt in all vår erfarenhet och kunskap om både plattform och produktutveckling i projektet. Våra kunder har delat med sig av sina problemställningar och krav till oss i utvecklingsfasen, det gör att vi kan erbjuda verktyg som vi vet kommer att vara till stor nytta i deras vardag, säger Rolf Kjærnsli, VD på Cad-Q.