Addnodes dotterbolag Ida Infront har fått en order på 25 MSEK för e-arkivtjänst till Trafikverket

Fullt utbyggt kommer det att bli ett av Sveriges mest omfattande e-arkiv. Det här är början på ett flerårigt samarbete med ett initialt ordervärde på cirka 25 MSEK.

Ordern från Trafikverket är oerhört betydelsefull, då vi bedömer att detta kommer att bli ett av Sveriges största e-arkiv, konstaterar Stefan Jonegård, VD på Ida Infront. Vår erfarenhet och kunskap från andra stora projekt ger Trafikverket en naturlig trygghet. Trafikverket har gjort en omfattande utvärdering och har ställt höga krav på säkerhet och funktion, vilket vi i utvärderingen visat att vi kan erbjuda på bästa sätt. Nu står vi inför en inspirerande utmaning och nya samarbeten som vi ser fram emot.

Den nya e-arkivtjänsten baseras på Ida Infronts produkt iipax™ archive. Tjänsten ska vara i produktion under 2011 och därefter kommer anslutning av nya system att ske löpande de närmaste åtta åren.

Vi är mycket stolta över att ha fått den här affären som har skett i tuff konkurrens, säger Staffan Hanstorp, Addnodes VD och koncernchef. Att valet föll på iipax™ är ytterligare ett bevis på att vi erbjuder en erkänt attraktiv lösning för såväl stora som små myndigheter och organisationer. Under senare år har vi levererat flera framgångsrika lösningar, vilket har banat väg för den här affären.

Hösten 2010 tecknade Addnode-koncernen ramavtal med Kammarkollegiet för e-förvaltningsstödjande tjänster. iipax™ arkivtjänst finns med i detta ramavtal. Den nya ordern från Trafikverket är ett viktigt steg i företagets satsning på tjänster till offentlig sektor.

För mer information kontakta:

Stefan Jonegård, VD Ida Infront AB.

+46 709 890 025, stefan.jonegard@idainfront.se

Staffan Hanstorp, VD och koncernchef, Addnode AB.

Tel + 46 733 77 24 30, e-mail.staffan.hanstorp@addnode.com

Johan Andersson, Chef affärsutveckling och information, Addnode AB.
Tel: +46 704 205 831, e-mail: johan.andersson@addnode.com

Om Addnode

Addnode är en Nordisk IT-koncern. Vi erbjuder IT-lösningar inom områden som digitala modeller och ritningar, system för produktinformation, ärendehantering, kommunal och statlig förvaltning, geografisk informations- och positioneringsteknologi samt webbportaler och system för e-handel. Koncernen har 800 medarbetare i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Serbien och USA. 2010 uppgick nettoomsättningen till 1060 MSEK.

Kunderna finns inom både den privata och offentliga sektorn. Exempel på större kunder är Ericsson, Försvarsmakten, Nokia Siemens, Rikspolisstyrelsen, Scania, Skanska, SKF, Sony Ericsson, Sweco och Sveriges Television. Addnodes B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small cap. Mer information om Addnode finns på www.addnode.com.