Decerno har skrivit avtal med Skånetrafiken

26 november, 2019 – Addnode Groups dotterbolag, Decerno, har skrivit avtal med Skånetrafiken kring utveckling av dels en ny sökmotor för resor, dels en ny tjänsteplattform. Avtalet omfattar fyra år med option om ytterligare förlängning på två plus två år. Avtalet omfattar ett totalt värde om cirka 120 miljoner kronor över fyra år.

Skånetrafikens sökmotor för resor blir del av en större plattform för tjänster. Genom att utveckla denna nya plattform samlar Skånetrafiken all tillgänglig data, förpackar den i olika tjänster i syfte att göra den lätt åtkomlig för resenärerna via kanaler som app och webbsidor. Samtidigt gör plattformen det smidigare för Skånetrafiken att göra informationen tillgänglig för alla som har nytta av den – inte minst andra aktörer som är intresserade av att skapa digitala tjänster för kollektivtrafiken.

- Den nya plattformen är navet mellan Skånetrafikens mer interna system och våra mer publika e-tjänster – system som måste kommunicera med varandra. Den nya plattformen som Decerno nu utvecklar säkerställer ett säkert och kostnadseffektivt informationsutbyte, säger Johan Frithiof-Karlberg, chef Digitalisering & IT på Skånetrafiken.

I Decernos uppdrag ingår att vara drivande och tänka nytt kring lösningar för framtida verktyg för kollektivt resande – allt för att gynna Skånetrafikens resenärer.

Avtalet omfattar fyra år med option om ytterligare förlängning på två plus två år. Avtalet omfattar ett totalt värde om cirka 120 miljoner kronor över fyra år. Skånetrafiken har i valet av leverantör tillämpat bästa förhållandet mellan pris och ett antal olika kvalitetskriterier.

Andreas Wikholm, divisionschef, Addnode Group Process Management
Telefon: +46 (0) 70 394 42 07, e-post:
andreas.wikholm@addnodegroup.com

Johan Andersson, VD och koncernchef, Addnode Group
Tel: +46 (0) 70 420 58 31, e-post:
johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group förvärvar, driver och utvecklar entreprenörsdrivna bolag som tillhandahåller programvaror och digital tjänster till marknader där vi har, eller kan ta, en ledande position. Vi är en Europaledande leverantör av programvaror och tjänster för design, konstruktion och produktdatainformation samt en ledande leverantör av dokument- och ärendehanteringssystem till svensk och norsk offentlig sektor.

Vi är 1 700 medarbetare i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Australien, Danmark, Finland, Frankrike, Indien, Japan, Kanada, Nederländerna, Norge, Serbien, Slovakien, Sydafrika, USA och Österrike. 2018 uppgick nettoomsättningen till 2 942 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.