DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 JUNI 2019

FORTSATT GOD TILLVÄXT OCH STABIL EBITA-MARGINAL

SAMMANFATTNING AV DET ANDRA KVARTALET, APRIL – JUNI 2019

• Nettoomsättningen ökade till 864 (717) MSEK, en tillväxt med 21 procent varav 15 procent organiskt. Den valutajusterade organiska tillväxten uppgick till 13 procent.

• EBITA ökade till 74 (62) MSEK, en EBITA-marginal på 8,6 (8,6) procent.

• Rörelseresultatet ökade till 46 (39) MSEK, en rörelsemarginal på 5,3 (5,4) procent.

• Periodens resultat ökade till 33 (28) MSEK.

• Resultatet per aktie ökade till 0,99 (0,91) SEK.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -20 (27) MSEK.

• Förvärv av programvarubolaget IntraPhone Solutions.

• Förvärv av franska Dassault Systèmes-partnern KPASS IT.

• Förvärv av brittisk Autodesk-verksamhet.

SAMMANFATTNING AV VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Addnode Groups CFO lämnar för ny tjänst, men kvarstår i sin nuvarande roll till januari 2020 om inte annat överenskommes.

Denna information är sådan som Addnode Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2019 klockan 10:00. Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.

För mer information, vänligen kontakta
Johan Andersson, vd och koncernchef, tel +46 (0) 704 20 58 31, e-post johan.andersson@addnodegroup.com
Helena Nathhorst, CFO Addnode Group, tel +46 (0) 70 607 63 23, e-post helena.nathhorst@addnodegroup.com

OM ADDNODE GROUP
Addnode Group förvärvar, driver och utvecklar entreprenörsdrivna bolag som tillhandahåller programvaror och tjänster till marknader där vi har, eller kan ta, en ledande position. Vi är en Europaledande leverantör av programvaror och tjänster för design, konstruktion och produktdatainformation samt en ledande leverantör av dokument- och ärendehanteringssystem till svensk och norsk offentlig sektor.
Vi är 1 600 medarbetare i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Australien, Danmark, Finland, Indien, Kanada, Nederländerna, Norge, Serbien, Slovakien, Sydafrika, USA och Österrike. 2018 uppgick nettoomsättningen till 2 942 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.