Kommuniké från årsstämman i Addnode den 24 april 2008

Vid årsstämma med aktieägarna i Addnode AB (publ.) den 24 april 2008 fattades följande beslut.

Fastställande och ansvarsfrihet
Stämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar. Styrelsen och VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2007.

Behandling av vinst
Årsstämman beslutade att vinsten enligt den fastställda balansräkningen ska disponeras på så sätt att 30 277 778 kronor delas ut till aktieägarna och att resterande tillgängliga vinstmedel om 62 409 942 kronor balanseras i ny räkning.

Styrelse
I enlighet med valberedningens förslag omvaldes till ordinarie styrelseledamöter Per Hallerby, Ylva Berg, Christer Härkönen och Lars Save samt nyvaldes Jonas Fredriksson, Mats Olin och Thord Wilkne. Anna-Lena Axberger och Håkan Sehlstedt har avböjt omval. Bolagsstämman utsåg Per Hallerby till styrelsens ordförande.
Stämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode skulle utgå till styrelseledamöterna för tiden intill slutet av nästa årsstämma med 200.000 kronor till ordföranden och med 100.000 kronor till vardera av övriga ledamöter utsedda av årsstämman samt att ersättning skall kunna utgå enligt räkning för särskilda insatser (konsulttjänster m.m.) av ledamöter inom deras respektive kompetensområde, förutsatt att sådana insatser på förhand godkänts av styrelseordföranden eller av två styrelseledamöter.

Revisorer
Stämman beslutade att arvode till revisorerna skulle utgå med skäligt belopp enligt räkning.
Inget nyval av revisorer skedde vid årsstämman. Vid årsstämman den 26 april 2007 omvaldes registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB till revisor för en period av fyra år intill slutet av årsstämman 2011, varvid den auktoriserade revisorn Hans Jönsson avsågs förbli huvudansvarig för revisionen tills vidare.

Bemyndigande avseende förvärv och överlåtelse av egna aktier
Stämman beslutade bemyndiga styrelsen att för tiden intill nästa årsstämma besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier i enlighet med styrelsens förslag.

Bemyndigande avseende nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner eller konvertibler
För tiden intill nästkommande årsstämma bemyndigade stämman styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner eller konvertibler. Genom beslut med stöd av bemyndigandet skall aktiekapitalet kunna ökas med sammanlagt högst 30 000 000 SEK genom utgivande av sammanlagt högst 2 500 000 aktier. Bemyndigandet innefattar rätt att besluta om nyemission eller emission med bestämmelse om apport eller kvittningsrätt eller annars med villkor som avses i 13 kap 7 §, 14 kap 9 § eller 15 kap 9 § aktiebolagslagen.

Ersättning och andra anställningsvillkor till ledande befattningshavare
Stämman beslöt om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för koncernledningen i enlighet med styrelsens förslag.

Valberedning
Vid årsstämman beslutades att uppdra åt styrelsens ordförande att ta kontakt med de fyra röstmässigt största ägarregistrerade aktieägarna i VPC:s utskrift av aktieboken per 31 augusti 2008, som vardera utser en representant som inte är ledamot i bolagets styrelse att jämte styrelsens ordförande utgöra valberedning för tiden intill dess att ny valberedning utsetts enligt mandat från nästa årsstämma. Valberedningen utser en ordförande inom sig som inte skall vara styrelsens ordförande. Sammansättningen av valberedningen skall tillkännages senast sex månader före årsstämman 2009. Inget arvode skall utgå till valberedningen

Övrigt
Årsredovisning för år 2007 finns tillgänglig på www.addnode.com. Den kan också rekvireras av Lena Ottesen på telefon 08-506 66 221 eller via e-post till lena.ottesen@addnode.com.