AddSecure Eco-Driving Challenge minskar koldioxidutsläppen med 12 900 ton

Under 2021 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen blev en stor succé, med 75 deltagande företag och cirka 7 400 fordon organiserade i 135 lag. Det franska transportföretaget Ambroise vann det mest prestigefyllda priset för störst minskning av CO2 globalt. I Sverige lyckades Hagéns Åkeri AB och Samuelssons mycket bra, där Hagéns lyckades få bäst körindex och Samuelssons stod för den största förbättringen 2021 och den största totala minskningen av CO2 av de lag som tävlade i Sverige.

I dag tillkännagav AddSecure resultaten från 2021 års ”AddSecure Eco-Driving Challenge” – en frivillig tävling för bolagets kunder som bygger på AddSecure Eco-Driving Index. När data från tävlingen analyseras visade det sig att det förbättrade körbeteendet gett stora bränslebesparingar, och när resultaten från 2021 jämfördes med 2017 (då tävlingen startade) tydliggjorde AddSecures beräkningar att företagen i tävlingen minskade sin totala förbrukning med cirka 4,9 miljoner liter diesel på årsbasis. Detta ger årliga minskade koldioxidutsläpp på cirka 12 900 ton och besparingar på cirka 70 MSEK.

För att öka spänningen är de 74 konkurrerande företagen indelade i sex olika klasser baserade på land (SE, NO, FI, DK, DE, FR) och en klass för bussoperatörer i Europa. Under tävlingens gång har AddSecure kontinuerligt uppdaterat ett resultatdiagram på företagets webbplats för att hålla alla intressenter informerade om hur det går. På webbplatsen presenteras ledarna i tre kategorier:

1. Störst koldioxidbesparing i absoluta tal (”AddSecure Eco-Momentum”)
  2. Bästa genomsnitt för sparsam körning
  3. Bästa förbättring av indexet för sparsam körning

Nedan visas vinnarna av 2021 AddSecure Eco Driving Challenge i varje klass och kategori.

Bästa besparing av CO2 per land* (”Eco-Driving Momentum”)

Company

CO2-reduction (tons)

Powder-Trans

167

Samuelssons

152

Litra Gass

80

Stokholm Transports

72

Isaksson Karlsson Värnamo

66

Ollier

24

Team Logistic GmbH & Co. KG

20

*) CO2-besparingar baserade på uppskattade bränslebesparingar genom förbättrat eco-driving-index

Bästa genomsnittliga index för Eco-Driving per land under fjärde kvartalet 2021

2,1

Litra Gass

1,8

Läs mer om AddSecure här och om Smart Transport här.

Kristina Grandin, Director Corporate & Marketing Communication, AddSecure
Telefon: +46 70 689 52 08, kristina.grandin@addsecure.com

AddSecure är en ledande europeisk leverantör av säkra IoT-konnektivitetslösningar med fokus på säker kritisk kommunikation och säker data. De pålitliga helhetslösningarna är baserade på teknik för säker kritisk kommunikation som kombinerar konnektivitetsplattformar, programvara och tjänster, skräddarsydda för att möta kundernas behov inom olika branscher.
Mer än 50 000 kunder inom säkerhets- och trygghetsbranschen, räddningstjänst, fastighetssäkerhet och automatisering, byggbranschen, digital omsorg, transport och logistik, elnät, smarta städer m.m. skyddar sina livs- och affärskritiska verksamheter med lösningar från AddSecure. Detta bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner, och skapar affärsnytta.
AddSecure använder för närvarande sin expertis inom säker kritisk kommunikation och säker data i lösningar inom Smart Alarms, Smart Care, Smart Rescue, Smart Surveillance, Smart Transport och det framväxande teknikområdet Smart Grids.
Huvudkontoret ligger i Stockholm, med ytterligare kontor över hela Europa. Företaget sysselsätter cirka 950 personer i 15 länder.
AddSecure är majoritetsägt av fonder som förvaltas av Castik Capital, en europeisk private equity-fond med en långsiktig strategi för värdeskapande.