• AddSecure Group/

AddSecure erbjuder kostnadsfri webbutbildning för att hjälpa svenska skolor förebygga och hantera hot och våld

Initiativet syftar till att möta behovet bland kommuner och skolor att stärka det systematiska säkerhetsarbetet vad gäller hot och våld.

AddSecure, som länge arbetat med frågan om att trygga våra skolor, erbjuder nu alla skolor i Sverige en kostnadsfri digital utbildning i att avvärja kritiska situationer och incidenter. Deltagarna får en övergripande hot- och våldsutbildning med målet att höja skolpersonalens och lärarnas förmåga att hantera riskfyllda incidenter och uppfylla arbetsmiljöverkets krav.

– Den tragiska händelsen på Malmö latinskola den 21 mars skakade om oss alla. Attacken har verkligen satt frågan om säkerheten i skolan på agendan och flera kommuner och skolor har redan kommunicerat initiativ för att stärka säkerhetsarbetet. Vi på AddSecure vet hur viktigt det är att arbeta förebyggande på våra skolor för att kunna hantera hot- och våldssituationer. Där kan och vill vi hjälpa till genom detta initiativ, säger Mats Genberg, affärsområdeschef för Smart Rescue, AddSecure.

Med start i början på april och hela terminen ut kommer skolorna kunna ta del av utbildningserbjudandet på AddSecures hemsida. Utbildningen görs individuellt och tar 20-40 minuter att genomföra.

En rapport genomförd av Novus på uppdrag av AddSecure visar att var tredje förälder upplever hot och våld på sitt barns skola. Ta del av rapporten som kartlägger trygghetssituationen i svenska skolor här: Rapport Trygg Skola 2021.

Kristina Grandin, Director Corporate & Marketing Communications, AddSecure
Mobil: 070-689 52 08, kristina.grandin@addsecure.com

AddSecure är en ledande europeisk leverantör av säkra IoT-konnektivitetslösningar med fokus på säker kritisk kommunikation och säker data. De pålitliga helhetslösningarna är baserade på teknik för säker kritisk kommunikation som kombinerar konnektivitetsplattformar, programvara och tjänster, skräddarsydda för att möta kundernas behov inom olika branscher.
Mer än 50 000 kunder inom säkerhets- och trygghetsbranschen, räddningstjänst, fastighetssäkerhet och automatisering, byggbranschen, digital omsorg, transport och logistik, elnät, smarta städer m.m. skyddar sina livs- och affärskritiska verksamheter med lösningar från AddSecure. Detta bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner, och skapar affärsnytta.
AddSecure använder för närvarande sin expertis inom säker kritisk kommunikation och säker data i lösningar inom Smart Alarms, Smart Care, Smart Rescue, Smart Surveillance, Smart Transport och det framväxande teknikområdet Smart Grids.
Huvudkontoret ligger i Stockholm, med ytterligare kontor över hela Europa. Företaget sysselsätter mer än 1 000 personer i 15 länder.
AddSecure är majoritetsägt av fonder som förvaltas av Castik Capital, en europeisk private equity-fond med en långsiktig strategi för värdeskapande.

Den tragiska händelsen på Malmö latinskola den 21 mars skakade om oss alla. Attacken har verkligen satt frågan om säkerheten i skolan på agendan och flera kommuner och skolor har redan kommunicerat initiativ för att stärka säkerhetsarbetet. Vi på AddSecure vet hur viktigt det är att arbeta förebyggande för att kunna hantera hot- och våldssituationer. Där kan och vill vi hjälpa till genom detta initiativ.
Mats Genberg, affärsområdeschef för Smart Rescue, AddSecure.