AddSecure förvärvar RTL Telematics i Storbritannien via dotterbolaget Connexas

Genom förvärvet kommer RTL:s marknadsledande erbjudande av lösningar för farligt gods och avancerade fordonskameror kunna rullas ut på ett flertal europeiska marknader inom affärsområdet AddSecure Smart Transport.

AddSecure, en ledande europeisk leverantör av förstklassiga IoT-lösningar med fokus på säker kritisk kommunikation och data, meddelade idag att de har förvärvat RTL Telematics genom dotterbolaget Connexas, som ingår i affärsområdet AddSecure Smart Transport. Syftet är att ytterligare stärka den marknadsledande positionen inom transport och logistik i Storbritannien och att förverkliga företagets strategi att bli den ledande leverantören av lösningar för Fleet- and Transport Management i Europa.

RTL tillhandahåller telematiktjänster till operatörer av fordonsflottor och fokuserar på logistikföretag som transporterar farligt gods. Företaget arbetar med några av världens största och framgångsrika företag, av vilka många har krav som är ytterst komplexa. Dessa bolag inkluderar BP, Shell, Esso, Texaco, Nestle, Wincanton, and Hoyer.

– Förvärvet av RTL Telematics innebär att vi snabbare kommer att kunna fullfölja vår strategiska plan. AddSecure Smart Transport får i och med detta förvärv tillgång till ny teknologi och ytterligare resurser inom forskning och utveckling. Med detta befäster vi vår ledande ställning inom innovation inom Fleet and Transport Management, säger Stefan Albertsson, vd för AddSecure.

RTL:s telematikprodukter och teknikplattform samlar in och analyserar fordons- och förardata som ligger till grund för ekonomiska och operativa beslut. Tre viktiga analysområden erbjuds som en del av lösningen: kostnadsbesparingar, vilket bidrar till minskad bränsleförbrukning och driftseffektivitet. Uppföljning av körbeteende, som mäter förarens och den totala flottans säkerhet i realtid, identifierar svaga förare och tillhandahåller korrigeringsträning. Och slutligen, efterlevnad av regler och lagar, där videofilmer kan användas för att ge en opartisk redogörelse för trafikhändelser i samband med försäkringsärenden.

– Jag har personligen känt RTL:s vd, Konstantin Rainkine, i många år och ser fram emot att arbeta med en likasinnad utvecklare och entreprenör inom telematik som delar en passion för kundsupport och leverans. Tillskottet till den brittiska verksamheten kommer att stärka vårt erbjudande och bredda vår expertis inom kamerateknik och förarbeteende. Detta kommer sedan att rullas ut till våra andra affärsområden inom AddSecure och påskyndar våra marknadsledande tjänster till europeiska kunder. Vi välkomnar RTL och teamet ombord på en spännande resa framåt, säger Andrew Overton, vd för Connexas och VP för AddSecure Smart Transport UK.

– Vi känner oss mycket nöjda med detta avtal. Genom att gå samman med AddSecure och Connexas blir vi en del av en stark aktör med storskalighet och ekonomisk styrka att bli den ledande leverantören av lösningar för Fleet and Transport Management i Europa, säger Konstantin Rainkine, vd för RTL Telematics.

RTL Telematics kommer att ingå i AddSecure och integreras i Connexas erbjudande. RTL:s vd kommer att rapportera till Andrew Overton, vd för Connexas och VP för AddSecure Smart Transport UK.